מנקודת המבט שלי כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט היא לא בהכרח מקצוע שחייבים ללמוד אותו בצורה פורמלית ולכל אחד יש את השיטות והדרכים שעובדות עבורו.
ועדיין, מדי פעם יוצא לי לקבל תכנים לשכתוב או "סיכומי מנהלים" שברור שמי שכתב אותם מבין לגמרי על מה הוא מדבר, אבל הם לא כתובים בפורמט או בסגנון שעובד טוב עבור אתרי אינטרנט.
והאמת היא שלכולם זה קשה בהתחלה, לוקח זמן ליצור תוכן שגם נוח לקרוא אותו מבחינה ויזואלית ולא מעייף את העין, אבל גם מעביר את המסר כך שהקורא ירצה להישאר אתו עד הסוף.
אז בין אם החלטתם לכתוב תוכן לאתר שלכם ובין אם החלטתם לשכור כותב תוכן, הנה כמה הרגלים שאימצתי במהלך השנים ועזרו לי לכתוב טוב יותר.
אל תסתכלו כל הזמן רק על רשימת מילות המפתח
מכירים את הקבוצה "דירות בישראל שמדכאות אותי"? אז התכנים שהכי מדכא אותי לכתוב הם אלו עם רשימה ספציפית של X מילות מפתח שחייבות להית Y פעמים במאמר…
יש וויכוח די גדול אם גוגל ישראל יודע ש"מאלף כלבים" ו"מאלף לכלבים" הם שני ביטויים זהים, אבל אני הייתי נותן לגוגל יותר קרדיט ממה שחלק מהכותבים / מקדמי אתרים נותנים לו.
זו גם לא טעות עקרונית לשלב במאמר ביטוי מדויק שזה לביטוי שרוצים לקדם (כמו שכתבתי בכותרת למאמר הזה) ויש אינדיקציות לכך שזה עדיין עובד, אבל להתחיל לבצע חישובים של אחוזים זה מיותר.
בקיצור, אל תפחדו להשתמש בצורות שונות של אותו הביטוי או אפילו מילים נרדפות אם הביטוי המקורי לא יושב טוב בתוך המשפט.
נסו לשמור על משפטים קצרים ופסקאות קצרות
דעתי האישית היא שמשפטים ארוכים לא נראים טוב בעברית. כל עוד אתם לא אמורים לתרגם טקסט בצורה מדויקת משפות כמו אנגלית (שם זה יותר נפוץ), אין לכם סיבה לעשות את זה.
כנ"ל לגבי הפסקאות עצמן. אומנם ברשת נהוג ליצור רווח בין פסקה לפסקה ופסקה חדשה לא עוברת הזחה מתחת לפסקה קודמת, אבל עדיין קשה לעין לקרוא פסקה ארוכה ממסך מחשב. אם יש לכם יותר משלושה או ארבעה משפטים (קצרים) בפסקה, סביר להניח שהייתם יכולים לפרק אותה לשתיים.
לגבי מספר הפסקאות מתחת לכל כותרת, כאן אני מרשה לעצמי "להתפרע". אם אני מגיע למספר גדול מדי של פסקאות, אני אשתמש בכותרת ברמה 3 (H3).
יוצא לי לראות כותרות שמתחתן יש רק 2-3 משפטים, וכאן אני חושב שהצמצום לא רק פוגע בחוויית הקריאה, אלא גם לא מיטבי עבור גוגל.
כתבו את ראשי הפרקים מראש
פעם לא הייתי נוהג לכתוב מראש את ראשי הפרקים ואז הייתי מגיע למצב שבו התוכן שלי היה הופך למסורבל ולפעמיים גם רחוק מלהיות קוהרנטי.
לכן, גם אם אני לא יודע מספיק על מה שאני אמור לכתוב עליו, אני אעדיף קודם כל לשוטט ברשת, למצוא את המידע הכי רלוונטי ועל פיו לבנות ראשי פרקים.
בנייה של ראשי פרקים גם עוזרת למאמר להישאר בגבולות האורך שהצבתי לו (תמחור לפי מילים הוא עדיין פופולארי). אם אני יודע שיש לי פתיחה ואחריה 3 כותרות משנה ואחריה פסקת סיום, המאמר כנראה לא יעבור את האלף מילים.
מדיה – איך לרווח את המאמר
עכשיו אני מגיע לחלק חשוב שלא תמיד נותנים לו את הכבוד המגיע לו: מדיה כמו תמונות וסרטונים. התפקיד של תמונות וסרטונים הוא לא רק להבהיר לקרוא דברים שהיה לוקח המון להסביר במילים, אלא גם לרווח את המאמר.
מאמר מרווח הוא מאמר שיותר נעים לקרוא אותו. כבונוס, אתם יכולים להצמיד לתמונות תגי תיאור (ALT).
להטמיע סרטון מיו-טיוב זה ענין די פשוט וברוב מערכות ניהול התוכן פשוט צריך להדביק את כתובת הסרטון משם. אפשר אפילו לגרום לסרטון להופיע בגוגל לצד האתר שלכם כתוצאה מעורבת של אתר + סרטון. יש דרך להודיע על כך לגוגל באמצעות "מפת אתר לווידאו" (מי שעושה שימוש ב-Yoast יכול לשדרג אותו עם Yoast Video).
גם תמונות חופשיות לשימוש קל יחסית למצוא: האתר האהוב עלי וגם על רבים אחרים הוא Pixabay. מלבד העובדה שיהיה לכם קשה למצוא מאגר תמונות יותר גדול בחינם (ויש שם הרבה תמונות ייחודית שלא נראות כמו העתק אחת של השנייה), אתם לא חייבים לתת קרדיט ליוצר אם אתם לא רוצים.
הוא גם יציג לכם חיפושים ממאגרים בתשלום אם אתם רואים תמונה שממש מתאימה למה שאתם רוצים לתאר.
אל תפחדו לשלב קישורים לאתרים חיצונים
אני מניח שרובכם כבר יודע שהוצאת קישורים לאתרים אחרים לא הופכת אתכם ל"פראיירים", ולמעשה לקישורים שמפנים לאתרים חיצונים עשוי להיות אפילו יתרון מבחינת קידום אתרים (כמו שמאמר אקדמי עם מקורות מהימנים נחשב בעצמו למהימן יותר). אבל מעבר לכך, הוא נותן לגולש ערך מוסף. אם אתם חוששים שהגולש ייצא מהאתר, אתם יכולים פשוט לבחור לפתוח את הקישור בחלון חדש (target="_blank" בקוד ה-HTML).
איך אני אדע שכותב התוכן שלי לא מעתיק מאתרים אחרים, עד כמה מותר לי להעתיק?
זה עוד נושא שקיימת לגביו אי בהירות מסוימת: לעיתים יוצא לי לראות עמוד שכל פסקה או כמה פסקאות בו מועתקות מעמוד אחר. לפעמיים יש איזה ניסיון ליצור משפט חיבור שלא תמיד עובד ונראה לא במקום.
גוגל יודע לעלות על הדברים האלו. בנוסף, אני אומנם לא מומחה לדיני זכויות יוצרים, אבל סביר להניח שגם העתקה חלקית יכולה להיות בעייתית.
במקרה ואתם מעבירים נושאים לכתיבה לכותב התוכן שלכם וחוששים מהעתקות, הפתרון הכי מומלץ הוא שימוש באתר בשם Copyscape.
אפשרות אחרת היא להעתיק 2-3 משפטים מהתוכן ולשים אותם בגוגל, למרות שהשיטה הזו לא תמיד תתפוס שכתובים קלים.
כשאני ניגש לכתוב על נושא שאני לא ממש מכיר ולא רוצה להיקלע למצבים לא נעימים יש לי כמה כללי ברזל:
1.אני משתמש בלפחות 2-3 מקורות שונים.
2.אם מדובר ברשימות או טיפים שחלק מהם נראים לי קצרים מדי ולא כאלו שעומדים בפני עצמם, אני אנסה לאחד את אלו שנראים לי קשורים אחד לשני (בניסוח שונה מהמקור כמובן).
3.אני משתדל להיצמד לעובדות בלבד.
אגב, זה לא קורה לי הרבה, אבל לפעמיים מבקשים ממני לתרגם כל מיני תרשימים או הסברים קצרים אחד לאחד. אני לא עושה את זה, אלא אם כן מוכיחים לי שיש אישור לכך.
לסיכום
נדוש לכתוב את זה, אבל כתיבת תוכן לאתר היא קצת כמו שריר שצריך לאמן. אתם עשויים להיות מופתעים מכישורי הכתיבה שלכם ואני רואה פוסטים מושקעים שכתובים מצוין ברשתות החברתיות. אין לי ספק שעם קצת מאמץ הם היו יכולים לשמש כמאמרים גם באתרי אינטרנט ולזכות בכניסות מגוגל.