אחת התכונות השימושיות ביותר שגוגל הוסיפו לכלי מנהלי האתרים בשנה האחרונה, מאפשרת לנו לראות לא רק כמה אנשים לחצו על האתר שלנו בתוצאות החיפוש, אלא גם כמה אנשים נחשפו אליו בתוצאות החיפוש. לדוגמה, יכול להיות שהאתר הופיע אלף פעמיים לביטוי "שמלות כלה", אבל רק מאה איש לחצו על האתר כשראו אותו בתוצאות החיפוש.
המדד הזה שנקרא CTR מוכר כבר שנים כמדד חשוב ומוביל בכל מה שקשור לפרסם ממומן (PPC), אבל בתחום קידום האתרים הוא נחשב עד לפני מספר שנים למשהו מסתורי שקשה מאוד להעריך אותו.
הרבה חשיפות , מעט לחיצות
לפני זמן מה , התחלתי לקדם אתר מסוים בתחום האופנה. למרות שמספר החשיפות של האתר הגיע לכמה אלפים באופן די פתאומי (ראו צילום מסך), גיליתי שכמות הלחיצות לא גדלה בהתאם. הדבר לא רק הפתיע אותי, אלא גרם לי לשאול את עצמי אם אני עושה משהו לא נכון.
לאחר ניפוי של לא מעט שאילתות לא רלוונטיות שכנראה נוצרו מכל מיני צירופים שהיו קיימים בצורה כזו או אחרת בתוכן של האתר, נשארנו עם מספר עמודים שהיו ממוקמים במקום 1-3 בתוצאות החיפוש, אבל ה – CTR שלהם היה פחות מ – 10%, מספר מאוד נמוך יחסית למיקום של העמודים האלו.
כשישבתי עם המייסד של האתר שהוא גם איש התוכן , הוא חשב שכנראה הכותרות לא מושכות מספיק, ואכן גילנו מספר נקודות תורפה בתגי המטה של האתר :
- האתר עצמו (המיתוג שלו) אינו מוכר מספיק למרות חשיפה גדולה יחסית בפייסבוק
- בטקסט של תגי המטה לא נעשה שימוש בז'רגון המוכר מהתחום
- בטקסט של תגי המטה לא היו מספיק אזכורים של מותגים
לגבי הסעיף הראשון – לא הייה לנו ממש מה לעשות מעבר לנסות ולהמשיך לפנות אל אתרים גדולים יותר בתחום שיסכימו לאזכר אותנו (האתר לא מהווה מתחרה ישיר שלהם). לגבי שני הסעיפים האחרים, לא התעצלנו ועברנו מחדש על כל העמודים הראשיים באתר.
ואכן, התוצאה לא איחרה לבוא. גם הנתונים של כלי מנהלי האתרים וגם הנתונים באנליטיקס מראים גידול משמעותי בכניסות ממילות מפתח מסוימות ללא שינוים משמעותיים במיקומים. אני מאמין שהעלייה עדיין לא הסתיימה, והאתר בהחלט נמצא כרגע בנתיב הנכון. מעבר לכך, מכיוון שקצב בניית הקישורים לאתר לא היה היסטרי מלכתחילה, יכולתי להרשות לעצמי להפסיק את בניית הקישורים היזומה על מנת לבודד רק את המשתנה של תגי המטה.
המסקנות :
מהניסיון שלי עם האתר למדתי שני דברים חשובים :
- חשוב לעשות שימוש בנתונים הנוספים שגוגל נותנת לנו. הרבה יותר קל לשלוט בתגי המטה מאשר להקפיץ מילת מפתח ממקום רביעי למקום ראשון – שני.
- בעל האתר צריך להיות מעורב בתהליך הקידום הן מהשלב הראשון. אם בעל האתר מצפה שמקדם האתרים יעשה בשבילו את כל העבודה, צריך להבהיר לו שממש כמו בתחומים אחרים (עריכת דין, ראיית חשבון), מדובר בטנגו לשניים והוא צריך לספק את הבסיס ואת הידע המקצועי שלו בתחום.
כמובן שישנם לא מעט אתרים פחות נישתיים בהם המיקום חשוב יותר מהתיאור והכותרת של האתר בתוצאות החיפוש, אבל בתור מקדמי אתרים, אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש אפשרי.
אכן איתי פוסט מעניין.
גוגל שנים הסתירה וטענה שאין השפעה של CTR בתוצאות האורגניות.
כולם כבר יודעים שצריך להשתמש בתגיות, אך חשוב להבין שזה מה שהגולשים רואים.
העניין השני שעלה בכתבה הוא עניין המיתוג.
ברור שגולשים נוטים ללכת על המוכר והממותג ולכן חשוב להשקיע גם בזה
תודה על אחלה כתבה
תודה. אגב, השאלה אם ה – CTR עצמו משפיע על המיקומים זה אכן נושא שנתון להמון ספקולציות מכיוון שלגוגל יש באמת את כל הכלים כדי לנתח את הנתון הזה יחסית במדויק.
כבר שנים שאני אומרת ומלמדת ש CTR הוא מדד לקידום אתר זה המינימום ההגיוני…
אחד המדדים הבודדים שלמקדמי אתרים אין שליטה עליו ודרך לעשות מניפולציה…
זה רק מדגים כמה השיווק איננו נפרד מהקידום 🙂
איתי מאחר ואנחנו לא יודעים שני דברים חשובים
א. מה גוגל עושה עם זה
ב. מה ה CTR של המתחרים שלנו
השאיפה שלנו צריכה להיות לשפר את ה CTR של האתר כל הזמן.
ראיתי מקומות שבהן ה CTR השפיע משמעותית לאחר שיפור.