לפעמיים צריך שישברו לך ביצה על הראש כדי להבין באמת איך זה להרגיש על הפנים, ובבוקר של יום שישי ה – 27 באפריל הרגשתי את זה טוב מאוד : לאחר יום העצמאות ויום הזיכרון, ראיתי פעם ראשונה בכל ארבעת השנים בהם אני עוסק בקידום אתרים מה קורה כאשר אתר חוטף זאפטה מגוגל , וזה לא היה נעים! לא מדובר על משחק כדורגל חשוב או על מזג אוויר נוח במיוחד, אלא בירידה שנובעת אך ורק מהערוץ של גוגל, הערוץ של התוצאות האורגניות.
למזלי מדובר באתר פרטי שלי ולא אתר של לקוח או אתר שאני מנהל בשותפות, אבל דווקא מכיוון שאני אחראי לכל התוכן והקידום של האתר הזה בעצמי מהרגע שבו למדתי מה זה "קידום אתרים", הרגשתי צביטה קטנה בלב. גם אז וגם עכשיו אני יודע שמבחינת קידום, עשיתי עליו כמעט את כל הניסויים והטעויות שמקדם מתחיל עושה, ויכול להיות שהיו כמה פעולות מהעבר הרחוק שנוקמות בי עכשיו. (כשמאט קאטס אמר לפני בערך שלוש שנים שכתיבת תגובות לשם הוצאת קישור יכולות לפגוע באתר, הוא כנראה התכוון שגוגל תפגע באתר בזמן ובמקום שנוח לה…).
הדחף הראשון שלי היה לאבד אמון כולל בגוגל. ואגב, לא מדובר במשהו קשה כל כך בשנתיים שבהן התדמית הציבורית שלה נמצאת בשפל והמנכ"ל שלה דוחף את תחום הרשתות החברתיות בלי מעצורים למרות שהוא עצמו הודה בפני מארק צוקרברג שלעולם לא השתמש בפייסבוק.
אבל כשבדקתי את האתרים האחרים שאני אמון עליהם ושמחתי לגלות שהם לא נפגעו כלל, הבנתי שאולי העדכון הזה נועד ללמד אותי לא לקחת שום דבר כמובן מאליו גם בכיוון החיובי וגם בכיוון השלילי. אם אני צריך ללמוד לקח, אני אלמד אותו ולא משנה כמה ביקורת ובטן מלאה יש לי על גוגל. לאחר כל עדכון חשוב, יש כמה אנשים מעצבנים שאומרים "גוגל לא חייבים לכם כלום, אז תפסיקו להתבכיין!", ורק עכשיו אני מתחיל להבין על מה הם מדברים.
אם אני אעשה את הבדיקות שלי ולמרות שאצליח לבודד את הגורם שלדעתי גרם לנפילה , דברים לא ישתנו בחזרה, אז אני אוכל אולי להגיד בצורה סובייקטיבית שגוגל הם ז**** (ותסלחו לי על השפה), אבל כרגע אני לא חושב שכדאי לי או למישהו אחר לצאת בהצהרות חותכות… גם עדכון פנדה פגע בהמון אתרים וכיום ההערכה היא כי הרבה אתרים חזרו למקומם הראוי אחרי סבב של תיקונים. כמובן שאי אפשר להכחיש שיש לא מעט עסקים שאיבדו חלק נכבד מתנועת הלקוחות הפוטנציאלית שלהם, אבל נחשו מה – זה קורה אחרי כל עדכון של גוגל, אפילו זה מ – 2003 (אולי עמנואל זוכר אותו…).
אז לסיכום, כרגע אני מנסה לקחת את העדכון הזה בצורה חיובית, אני חושב אפילו שיש לי מזל שאני יכול להרשות לעצמי לעשות ניסויים על אתר עם נפח גדול שמהווה בעבורי מקור פרנסה משני מבלי שאני חייב לתת דין וחשבון בפני מישהו.
נתראה בפינגווין 3.5 :-).
שמע קודם כל מוקדם מידי לברך על המוגמר,לאחר קריאת:
http://searchengineland.com/google-talks-penguin-update-recover-negative-seo-120463
יש כמה מסקנות –
אחד יש דבר כזה שנקרא קידום אתרים שלילי והוא כנראה יצמח אבל מאט קטס בורח מדיבור על כך.
הם מגדירים את העבודה שלהם כהצלחה (טוב זה היה דיי ברור, מה הוא יגיד רגע טעיתי הרי יעיפו אותו מכל המדרגות של גוגל) .
ואם אחרי העדכון אתה עדין בבעיה תתחיל אתר מהתחלה.
עכשיו מה הקטע במידה ובאמת השתמשת בשיטות של תגובות באתרים, פוטרים ועוד כל מיני שיטות שמשום מה בעבר היו סוג של בסדר והיום הפכו להיות אובר אופטימיזציה אי אפשר באמת למחוק אותם מהרשתות בהם הם נמצאות כלומר אם לצורך העניין מתחרה שלך החליט ליירט אותך או את הלקוח שלך הוא הולך ועושה על פי התגובות במאמר (חרשתי את כולם) איזה הזמנה מפייבר עם כמה אלפי תגובות על המילות המפתח שלך וביי ביי מילת המפתח של לקוח יקר. ואם אחרי עדכון עדין תיהיה בעיה ולמה שלא תיהיה בעיה אם ברור שאתה לא יכול לפנות לאלפי אתרים בבקשה שיורידו את הקישור בתגובות שלהם … הלקוח היקר שלך אומר לעצמו "אני עם להוציא אלפי שקלים על קידום גמרתי עדיף לקנות קישורים ממומנים".
ובא שלום על ישראל ועל שורת הרווח של גוגל ונאמר אמן.
אהבתי את הסיכום :-).
ואגב, כתבתי את הפוסט לפני העדכון של SEL.
לגבי קידום אתרים שלילי – אין לי הכרות עם הנושא כל כך ולכן התייחסתי למקרים שבהם יש לך שליטה מסוימת בקישורים או לפחות תכתובת של כל הפעולות שביצעת.
אני מסכים מאוד שהתגובות של מאט קאטס הן לעג לרש וגם ציינתי את זה בפוסט החדשות שכתבתי אתמול לפבל. מצד שני, סביר להניח שמי שמשתמש בשיטת מאוד שחורות, היה מודע לכך שיום אחד הכול יכול להתהפך. זה שהלקוח מאבד את האמון בכל חברות הקידום זה סוג של סיכון מקצועי : כשאתה יורק לבאר הכפר ממנה אתה שותה, גם אחרים נפגעים…
לגבי כן הגיע לארץ או לא – היה לי וויכוח גם עם עמנואל. בכל מקרה, קשה להסביר איך יש אתרים שאיבדו יותר 40% מהתנועה ככה סתם, בלי שהיה לכך תקדים עד עכשיו (או לפחות מ – 2008, אז התחלתי לעקוב). ידוע שהאלגוריתם בסלולר לא עדכני כמו האלגוריתם הנייח, ולכן כנראה אורן שץ אמר שבסלולר הם לא ראו כמעט התאמות על פי מיקום אפילו שזה מתבקש… (עכשי אני מבין את זה בדיעבד).
קידום אתרים שלילי לא היה מוכר לכולנו עד כה, עכשיו אנשים יתחילו להתמחות בעניין הרי מי שפנה לקידום אתרים בשיטות שחורות למה לא להשתדרג? :).
בכלל ככל שעובר הזמן ואני נתקל בחוסר אכפתיות מצד גוגל (אישית נתקלתי בה עם אדסנס) עכשיו זה עובר לתחום קידום האתרים שהיא כל כך התאמצה לקדם אותו ועכשיו היא משתינה על כולם בקשת. פתאום שיטות שהיו בסדר הפכו לכאלה שמורידות נקודות. (מאט צריך להראות תוצאות וכולנו סובלים) תוסיף לכך את העובדה שאם עבדת על מילה בתחום תחרותי בעיקר על מילות מפתח באנגלית היית חייב להשתמש בכלים אפורים נקרא לזה כך ועכשיו להעניש את כולם כי זה מה שגוגל עם התוצאות הכתיבה במשך כמה שנים מאד לא הגיוני ולא פייר.
מכאן אני מגיע לנקודה באה שלי שבה למעשה אני מציע לא להעניש על קישורים רעים, אלא לתת יותר משקל לטובים. הרי קישור טוב אחד קשה מאד להשיג לעומת אלפי קישורים רעים שקל מאד להשיג. אז מה העניין בלהעניש ובנוסף לתת פרס למי שרוצה להזיק ולא חסרים כאלה?
לאור כל התגובות המגוכחות של מאט גם אני לא מבין איך לא קמה צעקה שתוכיח את מה שכולם מדברים עליו, אני לא מבין למה לא "מפציצים" נקודות מפתח שיראו למישהו בגוגל שצריך ללוות את מאט לדלת ולנעול אחריו?
לגבי האלגוריתם בארץ, יכול להיות שהאלגוריתם באמת הופעל כנראה שכאן האפקט פחות מורגש בגלל שבארץ פחות משתמשים בכלים אוטומטים כאלה ואחרים יש שיאמרו מזל שהכלים האלה לא עושים חסד עם השפה העיברית.אני כן שם לב לשינויים בימים האחרונים בתוצאות שלי לאתרים בעיברית. השינוי הכי מורגש בתחום הזה הוא שהסמכותיות של האתר מאד מאד משפיעה. לאתרים חדשים בלי סמכות יהיה מאד קשה להתחרות באתרים ותיקים. התוצאה גם מעלה הרבה קישורים לא רלוונטים מדפים פנימים של אתרים גדולים.(שלרוב לא רלוונטים למה הגולש תכנן לחפש)
את התופעה שבה דפים פנימיים של אתרים סמכותיים מדורגים יותר גבוה מדפים ממוקדים אני מכיר כבר כמה שנים טובות. בתחום שלי (משחקים וכו'), לא חסרים עמודים שנכתבו על ידי ילדים בני 12 באתרים כמו 2all ו – livecity, ואני לא מזלזל חס וחלילה בילדים :-), אבל תסכים איתי שהעמודים האלו לא עברו שום סוג של אופטימיזציה וגם רוב התוכן בהם מועתק מאתרים אחרים.
אני לא מדבר על ישראל,כי באמת בעיברית היו דברים שלא הסתדרו עם קידומים שעשיתי עבור מילות מפתח באנגלית. אם נשים לב למשל הגרסה העיברית לא מאפשרת ביטול תוצאות מותאמות אישית כפי שקיים בגרסה האנגלית. מה שגורר שינויים לפחות אצלי באופן הצגת התוצאות.
מה שבטוח בעבר כשהיה מדובר על התחרות של המקומות בדף הראשון האלמנט של סמכותיות לא היה כל כך חזק או ליתר דיוק היה ניתן להתחרות בו בצורה טובה יותר. אני יכול לתת כדוגמא את המונח בדיחות בעיברית שכמה שנים טובות מי ששלט בו ביד רמה ולא זז מהמקום הראשון היה אתר מומנט שהתמקד הרבה מאד בקישורי תגובות באתרים בעלי PR. כיום חזר לשלוט האתר הותיק ביותר בתחום שהודח ובכלל עד לפני העדכון בקושי היה חלק מהחמישיה הפותחת.
אבל זה רק בהתמקדות על השינויים שנערכו בין המקומות הראשונים של התוצאות…
ועוד נקודה, אני לא חושב שהעידכון הגיע לארץ עדין. בעיקר כי יש גרסאות של גוגל שעדין מראות את התוצאות הישנות למשל כאשר אני גולש בגוגל דרך הפלאפון (בלי שהתחברתי לגוגל) אני רואה תוצאות לא מעודכנות.