בשנים האחרונות יותר ויותר אתרי אינטרנט שעד כה הסתפקו בכמה דפי מידע, מעוניינים גם להוסיף לארסנל שלהם בלוג מקצועי. אם עד כה תופעת הפרו בלוגרים והכתיבה המקצועית לבלוגים היו מוגבלים בעיקר לארה"ב, לאחרונה רואים שהתופעה הזו מתחילה להכות שורשים גם בארץ.
ואכן, לבלוג יש מספר לא מבוטל של יתרונות לעומת סתם דף אינטרנט, כמו למשל:
- עדכניות והצגה בולטת יותר על ידי גוגל
- מערכת תגובות מבוקרת
- פינגבקים (מיד אסביר למה הכוונה)
- הגולשים יכולים לעקוב אחריו באמצעות RSS באופן קבוע
- הצגה אישית יותר של הדברים מגוף ראשון
ההבדל העיקרי בין סתם עוד בלוג לבין בלוג מקצועי הוא שבלוג מקצועי בדרך כלל עוסק בתחום מקצועי מסוים בו עוסק הכתוב, ולא בחייו הפרטיים. עם זאת, גם הכתיבה לבלוג מקצועי מאופיינת בדרגת חופש גבוהה יותר, הבעת דעה אישית ואפילו מתיחת ביקורת, תכנים שבדרך כלל לא נהוג לשים בדף הבית של אתרי תדמית. לאחרונה התפתח גם תחום משנה של בלוגים שנכתבים על ידי עיתונאים במקום או בנוסף לטור הקבוע שלהם בעיתון.
כפי שניתן ללמוד מהרשימה שלמעלה, לבלוגים בכלל ובלוגים מקצועיים בפרט, יש פוטנציאל להעמיק את הקשר עם קהילת הקוראים אשר עלולים להפוך בעתיד ללקוחות פוטנציאלים. מעבר לכך שאנשים יכולים להגיב לכל פוסט, ברגע שמישהו מזכיר את הפוסט בבלוג אחר, כותב הפוסט המקורי מקבל על כך התראה (זהו הפינגבק). כך קל הרבה יותר לעקוב אחרי ההדים שהפוסט מעורר ברשת. הפוסטים יכולים להתפרסם ביותר מאתר אחד בו זמנית, אם כי רצוי לעשות זאת רק אם מבינים את ההשלכות שיש לשכפול תוכן על קידום אתרים.
מי כותב את הבלוג?
אם להודות על האמת, גם לבעלי מקצוע טובים מאוד בתחומם, אין תמיד את הידע או הסבלנות לכתוב פוסטים בעצמם. כאן נכנסים לתמונה כותבי בלוגים מקצועיים שעושים זאת עבורם. מבחינת הכותב, היתרון של בלוג מקצועי הוא שמדובר בעבודה ארוכת טווח שבסופו של דבר מסתכמת בעולם מושגים מצומצם שקל ללמוד ולהכיר. מבחינת בעל האתר, הוא יכול לשלוח לכותב שלו רשימה של נושאים שבועיים או משפטי מפתח ולא צריך להתעסק בעצמו במלאכת איסוף החומר ועריכתו.
חשוב לדעת כי ישנה גם סצנה של בלוגים פיקטיביים הנכתבים לצרכי תעמולה (וסביר להניח שעוד נראו בלוגים רבים כאלו בתקופת הבחירות הקרובה). כותבי הבלוגים האלו בדרך כלל נשכרים ישירות על ידי משרדי פרסום ויחצנים, אך הם לא תמיד מגיעים מתוך סצנת הבלוגים המקומית (הבלוגספירה) , אלא מתחום הקופירייטינג. התוצאה , העגומה לעיתים, היא שכותבי בלוגים אחרים חושפים אותם בקלות. עם זאת, אני באופן אישי מקווה שהעובדה שכיום מרבית משרדי הפרסום מודעים גם לסיכונים שבמדיה חברתית, תהפוך את התופעה הזו לנפוצה פחות.
בלוגים עבור קידום אתרים
לסיום, אני אגע רק בכמה שורות בכתיבת בלוגים עבור קידום אתרים. מקדמי אתרים רבים מחליטים לפתוח "בלוג" לאתר שלהם. העניין הוא שלפעמיים הם מתייחסים לבלוג הזה בתור אתר מאמרים פנימי של האתר בו אפשר לזרוק אינספור מאמרים עם מילות מפתח או לתת לקולגות לפרסם מאמרים שונים ומשונים שאין להם שום קשר לנושא הראשי של הבלוג. לדוגמה, אתר משחקים פותח "בלוג משחקים" ובו הוא מפרסם משחקי פלאש עם תיאור של שתי שורות. העובדה שהחלק הזה של האתר רץ על פלטפורמת בלוגים כמו וורדפרס, עדיין לא הופכת אותו לבלוג!
כפי שאפשר לראות באתר הזה וגם באתרים אחרים, ניתן לכתוב בלוגים מעניינים ובעלי ערך מוסף שגם יעזרו לאתר להתברג על מילות מפתח מסוימות. אפילו בלי לספור שתי מילות מפתח בכל פיסקה. למרבה הצער, יש לי הרגשה שיותר מדי אנשים עדיין לא מבינים את זה וכאשר סוף סוף ייפול להם האסימון,זה יהיה כבר מאוחר מדי…