עבודה מול פרילנסרים בתחום התוכן ובכלל…

כל בעל עסק שרוצה לשווק את עצמו באינטרנט מוצא בשלב כזה או אחר מכיר את הצורך לעבוד מול פרילנסרים כאשר הוא זקוק לשירותים ספציפיים : החל מכתיבת תוכן והזנה שלו, דרך עיצוב גרפי ועד לתכנות מודלים ספציפיים באתר.

למרות שבישראל תחום הפרילנסרים מפותח מאוד בשל שוק עבודה לא יציב והרצון של הרבה מאוד עובדים בתחומים הטכניים והקראטיביים להיות אדונים לעצמם, מציאת הפרילנסר המתאים ביותר היא לא תמיד משימה פשוטה : אתרי חיפוש הפרילנסרים הייעודים סובלים לא אחת מאינפלציה של מועמדים לפרויקט וגם מציאת פרילנסר טוב דרך גוגל היא לא תמיד קלה כמו שניתן לחשוב (רוב המקומות הראשונים נשלטים על ידי חברות גדולות ואי אפשר לדעת אם תקבלו ייחס אישי).

הנה כמה נקודות מפתח שיעזרו לכם בכל זאת למצוא את הפרילנסר הטוב ביותר :

האם הפרילנס גוזר עליכם קופון?

פרילנסרים רבים אמנם מציגים את עצמם ככאלו שעובדים ישירות מולכם או כאלו שמנהלים צוות קטן של פרילנסרים שעובדים תחתם, אך בפועל הם עשויים להעביר את העבודה למישהו אחר לגמרי, וכאשר העבודה הזו היא בדיוק אותה עבודה שהם היו אמורים לבצע, זו כבר בעיה… לדוגמה, מי ששכרתם בתור כותב תוכן ומעביר את כתיבת התוכן למישהו אחר בזול יותר, למעשה גוזר עליכם קופון וגם עשוי לספק לכם מוצר סופי באיכות נמוכה יותר. לכן, חשוב לעגן בחוזה שהשירותים מתקבלים ממנו בלבד ולא מדובר בסוג של חברה לגיוס פרילנסרים בעצמה.

המלצות וכו'

רוב אתרי גיוס הפרילנסרים משקיעים מאמצים רבים באיתור המלצות מזויפות או כאלו שנכתבו בצורה לא אתית תמורת הנחה וכו', אבל גם הם לא יכולים למגר את התופעה הזו לחלוטין, במיוחד כאשר מדובר באתרים עם קונספט מסוים כמו למשל פייבר (ביצוע עבודות בעלות של כמה דולרים). לכן, אל תסתפקו בדירוג כוכבים מספרי וקראו היטב את כל הביקורות. נסו למצוא ביקורות מפורטות שנראות טוב ולא בהכרח להסתמך רק על מספר ההמלצות.

תפקיד הפרילנס ותחת כמה כובעים הוא עובד

רוב הפרילנסרים מתמקדים כאמור בתחומים מאוד ספציפיים (לשם זאת לקחתם אותם!), ולכן אל תנסו לרכב עליהם ולדרוש מהם לבצע גם דברים שאינם בתחום אחריותם. לדוגמה, אם שכרתם מעצב גרפי ששלח לכם קובץ פוטושופ, אל תצפו שהוא גם יבצע גם "חיתוך HTML" (הפיכת הסקיצה לקוד שהדפדפן מסוגל לקרוא), אלא אם כן זה מוגדר במפורש בחוזה.

תיאום ציפיות ועבודה שוטפת

תיאום הציפיות מול פרילנסרים יכול להיות מכשול שיהרוס לשני הצדדים את  מערכת היחסים גם אם בהתחלה היו להם כוונות טובות. לכן, הדבר הראשון שתרצו לעשות זה לעגן בחוזה את זמן האספקה הכולל של העבודה ובאילו מקרים תוכלו לדרוש תיקונים נוספים ללא עלות נוספת.

מרבית חוסר התיאום מול פרילנסרים נובע מכך שהלקוח מציף את הפרילנס במשימות שהוא לא יכול לעמוד בהן במסגרת הזמן שיש לו ובמיוחד אם הוא שולח משימות חדשות לפני שהוא מקבל את התוצר של הקודמות (רובינו פשוט לא זוכרים מתי שלחנו את המשימה הקודמת ולא טורחים להסתכל במיילים). הדרך הכי טובה להתגבר על הבעיה הזו היא לפתוח קובץ Spreadsheet (אקסל) בדרייב של גוגל ולקבוע התראות אוטומטיות דרך תפריט כלים – > התראות :

תשלום וכו'

גם צורת ואופן התשלום הוא נושא קריטי שגורם למתח קבוע בין הלקוחות לפרילנסרים. למרות שרוב הפרילנסרים רגילים לעבוד בשוטף פלוס 30/60/90, לעתים קרובות לקוחות נוטים לא לשלם אפילו מעבר לכך בגלל תזרים מזומנים וכו'. גם אם הפרילנסר לא מראה בהתחלה את חוסר שביעות הרצון שלו, אם התופעה תחזור על עצמה, מדובר רק בשאלה של זמן עד שהתסכול שנוצר אצלו יגרום לפיצוץ.

 

לכן, יש כמה דברים שאפשר לעשות :

1.לשלם מראש או בחלקים, כלומר, לנקוט בדיוק בגישה ההפוכה.

2.לבצע בעיקר העברות בנקאיות על מנת שזמן המשלוח של הצ'קים בדואר לא יהווה פקטור (במיוחד בלהתחשב ביעילות של דואר ישראל המוטלת בספק…).

לשיטת העבודה הזו יש גם בונוס מבחינתכם מכיוון שכך תוכלו להיות בטוחים שכל מה שאתה מקבלים מהפרילנסר יוכר לכם כהוצאה מוכרת במס הכנסה עוד לפני תום שנת המס (במיוחד אם מדובר בעוסקים פטורים שמוציאים קבלות רק לאחר קבלת הכסף בפועל

לסיכום, עבודה מול פרילנסרים יכולה להיות אחת משיטות העבודה הטובות והיעילות ביותר שעידן "העבודה בפיג'מה" יכול לתת לנו,  אבל רק כל עוד יודעים איך לעשות זאת נכון.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן