כמעט חודש אחרי עדכון פינגווין ומקדמי האתרים עדיין מנסים להבין מה נפל עליהם : כרגע יש ברשת לא מעט ספקולציות לגבי העדכון ובעיקר מה צריך לעשות כדי "להתרפא" ממנו. במהלך החודש האחרון, קראתי לא מעט דעות ופרשנויות על העדכון, ולמרות ששום דבר לא בטוח, יש כמה שאלות מעניינות שכבר אפשר לנסות ולתת להן תשובה :
האם עדכון פינגווין הוא בהכרח עונש?
בניגוד למה שאתם חושבים, ממש לא בטוח! לצד הדעה הרווחת שגוגל מעניש אתרים שהשתמשו בקישורי ספאם, יש גם כאלו שחושבים שהוא פשוט הוריד את הערך של הרבה מאוד קישורים. אם ניקח אתרים שמקודמים בחו"ל, בהחלט יכול להיות שאם היינו מורידים את כל הקישורים הבעייתיים בצורה יזומה, גם כן היינו רואים אתרים שעפים לעמודים מאוד מאוד נמוכים. כל מי שאי פעם קידם אתר בחו"ל יודע שבניגוד לארץ, אתר יכול להתחיל מעבר לעמוד 100 ומשם להתחיל לטפס.
כיצד ייתכן שאתרים איכותיים נפגעו לא פחות מאתרי "ספאם"?
ההיגיון שלי אומר שככל שאתר משקיע יותר בתכנים ובחווית המשתמש, הוא משקיע גם יותר בקידום, ולא בהכרח רק בקישורים סופר איכותיים. מסיבה זו, גם אתר איכותי מאוד שפרופיל הקישורים שלו כלל לא מעט קישורים לא איכותיים, יכול להיפגע בקלות. זה נכון במיוחד אם עדכון פנדה לא ממש הורגש מבחינתו (לי זה קרה אישית עם אחד האתרים שלי שלא נפגע כלל מפנדה, אבל כן נפגע במידה מסוימת עכשיו).
ומה בארץ?
כפי שכתבתי בפוסט הקודם, ראיתי נזק בעיקר באתר שהתבסס על החלפות קישורים, ולכן אני מעריך שקישורים "מרחפים" בלי הקשר טקסטואלי מסביבם, הם אלו שהכי מזיקים או שערכם ירד, וזה לא בהכרח משנה אם הם קשורים לנושא האתר או לא, אלא למיקום יותר שלהם בתוך הקונטקסט שלו. פוטר הוא מקום בעייתי למדי בגלל שבדרך כלל אין בפוטר פסקאות טקסט. מעבר לזה, קישורים מרחפים או קישורים שיש מסביבם מעט טקסט הם דומים למדי לקישורים קנויים, משהו שגוגל כבר הודיעו שינסו לטפל בו באמצעות הורדת רלוונטיות. לכן, גם אם אתם לא קונים קישורים, יכול להיות שהקישורים שלכם נראים כמו קישורים קנויים.
מאיפה אני מסיק את המסקנות האלו? אתרים שהשתמשתי בהם בעיקר במאמרים לא נפגעו כלל או נפגעו הרבה פחות. מצד שני, צריך לקחת את מה שאני אומר בעירבון מוגבל, כי הם גם נמצאים בנישות קצת פחות תחרותיות.
מה עושים הלאה?
זוהי שאלת השאלות ! בהנחה שאתם מאמינים שקישורים נכנסים גורמים לנזק ולא סתם נזרקים לפח, אתם יכולים לנסות ולהוריד אותם, אבל זו שיטת עבודה שלא בהכרח תוכיח את עצמה. נסו לבדוק כמוני, אילו אתרים או אפילו מילות מפתח לא נפגעו ולראות כיצד קידמתם אותם. נסו לקדם מעתה גם את המילים שנפגעו באותה דרך וראו אם יש שיפור. כרגע אין נוסחת קסם שתעבוד באופן שווה לכל האתרים.
כמו כן, חשוב לבדוק אם גוגל מכריזים באופן פומבי או מודים על עדכונים לאלגוריתם עצמו ולא רק על עדכון מאגר הנתונים שלו. אתר Search Engine Land נוטה למספר את העדכונים האלו. היום למשל, הוא הגיע בספירת פנדה שלו לגרסה 3.6. סביר להניח שעדכוני פינגווין יקבלו מספור דומה (מספור זה הוא לא רשמי כמובן…).
בכל מקרה , שיהיה בהצלחה , והכי חשוב – Don't Panic!
עדכון – ואולי אחרי הכול כן מדובר בעונש?
אורית מקבוצת קידום אתרים של שני סלמה בתפוז, הפנתה את תשומת לבי למאמר המדבר על מקרה שבו אתר הצליח להתאושש מפינגווין רק באמצעות הסרה של קישורים בעייתים, כולל צילומי מסך. המקרה הזה מראה שאולי לא הכול שחור ולבן, ובהחלטי יש מקרים שבהם קישורים גורמים לנזק אקטיבי. לדעתי, כרגע זה נראה שהמצב בכל אתר או אחר, וקישור שמזיק באופן אקטיבי לאתר אחד לא בהכרח יזיק לאתר אחר. לדוגמה, לאתר שמתואר בכתבה היו אלפי קישורים מתוך תבניות,שחלקם בטח לא ייצאו מאתרים רלוונטים, אלא מבלוגים בנושאים מגוונים ושונים.
אתם מוזמנים לקרוא ולהביע דעה.
תודה, באמת מעניין
בסוף הכל מוביל לזה – תבנה אתר איכותי, ואין לך ממה לחשוש
לפי דעתי, מאוד מעניין מה שקורה בשבועות האחרונים בגוגל, בתקופות כאלה אפשר ללמוד הרבה.
בקשר לקידום באמצעות מאמרים, אני ראיתי כמה אתרים שהתבססו אך ורק על מאמרים שנפגעו – זו בדיוק הבעיה עם העדכון הזה, אין חוקיות ברורה של אסור ומותר.
בקשר לנקודה האחרונה, אני לא חושב שכדאי להסיר קישורים מגוגל, אלא פשוט לעבוד על קישורים נוספים שישנו את המאזן ובעיקר ישפרו את פרופיל הקישורים כך שיראה טבעי יותר.