על ניהול אתרים מרובים, ספאם וצרות אחרות

לפני כמה זמן רשמתי פוסט ובו הסברתי למה לפעמיים עדיף לבנות אתרי נישה חזקים ולא לנסות להיכנס בכוח לזירות צפופות. השבוע גוגל התייחסו לעניין בצורה עקיפה בפוסט שהם פרסמו בנושא "השיטות הטובות ביותר לניהול של אתרים מרובים".

הפוסט אמנם פונה בצורה ברורה מאוד לתעשייה מסוימת (אתם יכולים להתרשם מהתמונה במרכז העמוד), אבל לדעתי  הוא יכול ללמד גם את מי שמנסה להתחרות בזירות תחרותיות במיוחד.

מעבר לעניין הברור מאליו והוא שממש לא כדאי להעתיק תכנים מאתר לאתר, גוגל ממליצים גם שכל אתר חדש יציג משהו שונה וטרי בו הגולשים לא נתקלו אף פעם. קצת מוזר שמשפט כזה יוצא דווקא מחברה שקונה חברות אחרות על בסיס יומי :-), אבל בעיקרון הוא נכון מאוד. אתר שכזה יכול לא רק למשוך ביטויי זנב ארוך עתידיים, אלא ייתן לגולשים יותר מסיבה אחת לבקר בו שוב.

הבעיה היא שעל הנייר זה נשמע מצוין, בפועל, כמו שכתוב בפוסט עצמו, לא מעט אנשים ממשיכים להעלות אתרים שבנויים רק מדף אחד ובעצם מקשרים לאתרים אחרים אותם הם רוצים לקדם. גוגל הייתה יכולה לנהוג כלפיהם בקשיחות בלי שום וויתורים, אבל אז סביר להניח שהיא הייתה פוגעת גם בבעלי אתרים לגיטימיים שמקשרים בין מספר אתרים דומים עם טכניים ייחודים.  הקושי הגדול ביותר לדעתי נוגע בדיוק בקו התפר שבין ספאם ללא ספאם, ואולי זה לא מקרי ששלשום גוגל העלתה פוסט משלים בו היא הסבירה כיצד ניתן להילחם בספאם בצורה ידנית.

לפחות בארץ, הפרקטיקה של אתרי ספאם למחצה עדיין עובדת טוב ואתרים רבים מצליחים להתברג במקומות ריאלים כאשר כל מה שהם עושים זה להפנות בעצם לאתרים אחרים דרך מספר עמודים חלופיים על דומיין נוסף עם תוכן מעט שונה. רק כאשר מישהו באמת מספיק טיפש ומעלה שני עמודי בית זהים לשני דומיינים כאשר רק אחד מהם הוא האתר האמיתי, הסיכויים שלו להיתפס גדלים בצורה משמעותית.

קושי נוסף : אי היכולת לסנן טקסטים שנכתבו רק על מנת למלא עמודים במילות מפתח מסוימות. אפשר לכתוב שטויות על גבי שטויות  , העיקר לא לצופף יותר מדי מילות מפתח (לפעמיים גם זה לא חובה) , ויש לנו יופי של עמוד מלא בטקסט. דוגמה קטנה. מבחינת גוגל או מנוע חיפוש אחר זה לא נראה ספאם, אבל לא צריך להיות אדם חכם במיוחד כדי להבין שמדובר בקטע פרסומי בלבד וחסר כל יומרה של ממש.

עכשיו אולי ברור יותר למה גוגל משקיעה כל כך הרבה אנרגיה ומשאבים בשיפור האלגוריתם שלה על סמך דיווחים ידניים . למעשה, האוטומציה של האלגוריתם היא גם נקודת התורפה הכי גדולה שלו, ולכן ההכרזה של בינג על שילוב לייקים מפייסבוק בתוצאות החיפוש או מנוע החיפוש Blekko בו האינדקס מסונן מראש הן דוגמאות לגישה שונה בה מוותרים במידה מסוימת על האוטומציה במטרה לשפר את טיב התוצאות. כרגע נראה שהשיטה של גוגל עדיין עובדת והאלגוריתם עדיין מחזיר אתרים רלוונטיים ברוב המקרים עבור התוצאות בראש הרשימה, אבל אף אחד לא מבטיח שזה ימשך לנצח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן