אני בטוח שכמעט כל מקדם אתרים או איש אנליזה גילה לפחות פעם אחת שמישהו הגיע לאתר שלו דרך ביטוי שהוא מקדם בתוספת השנה הנוכחית. אם ניקח למשל את התחום שלנו, אז סביר להניח שיש לפחות כמה אנשים שמחפשים את הביטוי "קידום אתרים 2012". אחרי הכול, אנשים תמיד אוהבים לחפש את מה שהכי חדש, ובמובנים רבים, כל תרבות הצריכה שלנו מבוססת על מספרים (ולא רק קוקה קולה זירו). למרבה הצער, כלי מילות המפתח לא יכול לעזור לנו כאן , הוא אמנם מראה שלא פחות מ 1.8 מיליון איש בארץ מחפשים ביטויים שכוללים את הביטוי "2012" בתוכם, הוא פשוט לא מציג את הזנב הארוך של הביטוי… (ההתאמה המדויקת של הביטוי זניחה – בערך 8000 חיפושים)
אני יכול לחשוב על כמה נישות שבהן אף פעם לא מזיק להוסיף את השנה הנוכחית :
- סמארטפונים , מחשבים ובעצם כל קטגוריה של מכשירי חשמל
- אתרים בתחום אופנה
- אתרים בתחום הכלכלה
- אתרים בתחום התיירות
- כל אתר שיש בתחום שלו עונתיות מסוימת
נשמע טוב? למרבה הצער, גם כאן צריך להיזהר ולא לנסות לקפוץ מעל הפופיק. אם למשל יש לי אתר בתחום האופנה שמציג קולקציות חדשות של בגדי ים, אני יכול לנסות ולקדם את הביטוי "בגדי ים 2012" על העמוד הראשי שלו , לפרסם מאמרים באתרי מאמרים וכו', אבל אסור בשום פנים ואופן שהגולש ירגיש שרימיתי אותו באיזושהי צורה.
למה הכוונה? אם אין לי עמוד מלא בדגמים הכי חדשים של בגדי הים מהעונה הנוכחית, אז הגולש (או הגולשת…) פשוט ירגיש שאני מציג לו מצג שווא. באותו אופן, אם אני מפרסם מאמר על בגדי ים מודל 2012, אני לא יכול לכתוב אותו כמו עוד סתם מאמר , אני צריך גם להסביר, לפחות בפתיחה, מה החידוש בעונה הזו של בגדי הים , מה in ומה out. נכון שגם אם אני אכתוב מאמר שנראה מלאכותי, אז אני כנראה אעבור את הפילטרים המוגבלים של גוגל (לפחות בעברית), אבל חשוב לזכור שבתחום האופנה, מקדם האתרים הוא גם סוג של שגריר , והדבר האחרון שהוא יכול לשחק איתו זו התדמית והמוניטין של הלקוח שלו.
on page
אם אני אגע שנייה קצת ב – on page (הכותרת והתיאור של הדף), אז גם פה חשוב מאוד לא להגזים : אם אני מוסיף את התוספת 2012 לעמודי המותגים כמו למשל "כפכפי ריף 2012", זה בסדר גמור, אבל אם אני מורה לשרת להוסיף את המילה 2012 לכל הבגדים באתר בצורה אוטומטית, זה כבר יכול לגרום לתופעות לא רצויות כמו Bounce Rate גבוה או מקרים מגוחכים שבהם מישהו מגיע לפריט שיצא מהאופנה לפני שלוש שנים והוא מן הסתם גם לא במלאי… אני יודע שזה נשמע לכם כמו משהו שאף מקדם לא היה עושה, אבל לפי כמות הספאם שיש ברשת , אף פעם אי אפשר להיות יותר מדי מופתעים.
לסיכום
כמו שתמיד טענתי, מקדם אתרים טוב צריך להכיר את הטרנדים בכל תחום ותחום שהוא מקדם ולנסות להיות צעד אחד לפני כולם באמצעות ניתוח של כלי מילות המפתח, הצעות שהוא מקבל ב – Google Suggest ואפילו השאילתות שהוא מקבל בתוך ה – analytics (מה שעדיין אפשר לראות שם זאת אומרת 🙂 ). עם זאת, צריך לעשות את זה במתינות ולא לנסות ולהפוך את הטרנד ליותר חשוב ממה שהוא באמת.
איתי, אחלה מאמר.
עוד דוגמא בולטת, שים לב לטרנד החם של הקיץ, יורו 2012, אני מניח שמי שמחפש מידע בנושא לא מחסיר את השנה על מנת להישאר רלוונטי.