חפשו בגוגל "תוצאות מותאמות אישית" ושימו לב שכמעט כל התוצאות נלקחות מתוך דפי העזרה של אתרי גוגל השונים ברחבי העולם (גם במדינות זרות יש משום מה תרגומים לעברית…).
למרות שמדובר על אחד הנושאים המשפיעים בצורה הכי משמעותית על SEO בשנה האחרונה, בלוג ספירת קידום האתרים המקומית ואפילו זו העולמית כמעט ולא נוגעת בו, למעט אולי השאלה "איך לעזאזל אני מכבה את ההתאמה האישית"? (אחרי חיפוש אחד כשלא מחוברים לחשבון ניגשים לקישור היסטורית אינטרנט ומבטלים , צריך לחדש פעם בחודש).
האמת העצובה היא שלהתאמה האישית של תוצאות החיפוש ישנה השפעה עצומה על המיקום של האתר שלכם , זאת למרות שאין לכם כמעט שליטה איפה הוא ישובץ במסגרת ההתאמה. כאמור, כבר שנה שהתאמה אישית זו מופעלת גם עבור אלו שלא מחוברים לחשבון שלהם, אבל משתמשים באותו המחשב כל הזמן. אסור לשכוח שלרוב הגולשים ממש לא אכפת שההתאמה האישית מופעלת ואולי הם אפילו די מרוצים מכל העניין.
אתן לכם דוגמה קטנה המבהירה את העניין : כאשר חיפשתי "משחקים להורדה" על מחשב של חבר שלי, הופתעתי לגלות כי האתר "הורדות.נט" מופיע לפני האתר שלי ! בהתחלה קצת נבהלתי משום שהאתר אף פעם לא הופיע בעמוד הראשי וגם ידעתי שהחבר שלי לא מבצע חיפושים על השאילתא הזו בכלל…
מה הסתבר? אותו חבר מבצע חיפושים אחרים בגוגל ובדרך כלל לוחץ על "הורדות.נט". מערכת ההתאמה האישית של גוגל התחילה להציג לו את האתר גם עבור שאילתות חדשות… אני לא צריך לספר לכם כיצד אחוז הלחיצה (CTR) יורד ממקום למקום על מנת שתבינו איזו השפעה עצומה אכן יש להתאמה האישית.
השאלה היא מה אנחנו יכולים לעשות על מנת למזער את "הנזקים" של ההתאמה האישית? בראש ובראשונה, האתר שלנו צריך לגרום לגולשים לחזור אליו דרך גוגל, יש 101 דרכים לעשות זאת כמו הוספת האתר לגוגל ניוז, בחירה בשם קליט או כתובת קצרה במיוחד וכו' . (הרבה אנשים מקלידים את כתובת הURL בתיבת החיפוש של גוגל במקום בתיבה של הדפדפן…).
דבר שני – לנסות ולהרחיב את תחומי העניין של האתר על מנת שהוא יופיע גם באותן שאילתות חדשות שהדגמתי מקודם. גם פה צריך לדעת לשים גבולות ולא להתפרס לכל הכיוונים, דווקא משום שאנחנו לא רוצים שהגולשים יתאכזבו.
Google Stars
טיפ אחרון שקשור למערכת דומה של גוגל , Stars . סימון של הכוכב הקטן ליד שם האתר יגרום לו להופיע בשאילתות רלוונטיות רבות במקום מיוחד בראש הרשימה גם אם הוא לא נמצא כלל בעשירייה הראשונה! בדוגמה למטה סימנתי בכוכב את Newsgeek (ואני באמת אוהב אותם J) וחיפשתי פייסבוק. בדרך כלל הם מופיעים בעמוד השני, אבל הסימון שלהם בכוכב גרם להם להופיע הישר מתחת לתיבת החיפוש.
אני לא יודע איזה אחוז מהגולשים משתמשים כרגע בסטארס, אבל האינטרס המשותף (אולי אחד היחידים) הן של גוגל והן של בעלי האתרים הוא שיותר ויותר אנשים ישתמשו במערכת הזו. מדוע? זו דרך נפלאה להבדיל בין אתרים טובים ומושכים לאתרים שסתם ממוקמים במקום גבוה בתוצאות החיפוש ובעצם נותנת הזדמנות שווה לכולם, גם למי שלא יכול להתמודד עם מקדמים שחורים. עד כמה שאני יודע, אין מניעה לבקש מן הגולשים שלכם שיסמנו אתכם בכוכב מבחינת ההנחיות של גוג ל עבור מנהלי האתרים.
ולא, הSEO לא מת…
לסיום, צריך לזכור שאפילו עם כל ההתאמות האישיות, למיקום "הטבעי" של האתר יש עדיין השפעה יחסית גדולה. מעבר לעובדה שאתרים חזקים עדיין יהיו במקומות גבוהים (בדרך כלל מקומות 1-4 הם מקומות בטוחים), רבים משתמשים במחשבים "בלי זיכרון" במקום העבודה, בלימודים וכו'. במחשבים שכאלו לא נשמר שום מידע כאשר מבצעים פעולה של איתחול בסוף או בתחילת היום. במחשבים אלו, כל חיפוש הוא בעצם חיפוש רגיל ולהתאמה האישית ישנה השפעה מועטה מאוד אם בכלל. למחקר מעניין על ההתאמה האישית (אם כי קצת מיושן), אפשר גם לקרוא כאן.