לפני כמה ימים קראתי פוסט מעניין של Danny Sullivan מ – Search Engine Land, דני מציג תיאוריה פשוטה , אבל הגיונית : ככל שהקישורים שאותם אנחנו בונים הם קשים יותר להשגה, כך סביר להניח שהערך שלהם עולה. זו בעצם הסיבה שאם אנחנו מבססים את פרופיל הקישורים שלנו על אתרי ספריות שכל אחד יכול להירשם עליהם, אתרי מאמרים או אפילו בלוגים שמוצפים בתגובות, סביר להניח שהקישורים האלו לא יעמדו במבחן הזמן. הסיבה לכך היא בין היתר שאף אחד כנראה לא יגיע לקישורים האלו, ולגוגל יש כבר כמה וכמה פטנטים ודרכים למדוד את הפופולאריות של עמודים ברשת ולפיכך גם של קישורים. כשהרבה חברות ומקדמים משתמשים בשיטות האלו, הם מתעוררים יום אחד ומתחילים להאשים את גוגל או את מאט קאטס בצרות שלהם, אך למעשה, הם אלו שלא הסתכלו מספיק קדימה. אגב, גם אני חטאתי בהסתכלות הצרה הזו , והיה לי דיון על כך עם אורי זילברשטיין, דיון שגרם לי לפתוח את העיניים, אולי לפני שיהיה מאוחר מדי…
בכל אופן, לאחר הדברים האלו, סוליבן ממשיך ומדבר על כך שהקישורים הקשים להשגה הם אלו שבדרך כלל נוצרים דרך המעגל המקצועי החברתי שלנו והקולגות. למשל, אם כתבתי פוסט מעניין במיוחד, סביר להניח שמישהו ייקשר אליו. הוא גם מודע לטענה שלפעמיים זה נראה בלתי אפשרי, ומביא דוגמה של Casie Gillette שהצליחה לעשות את זה גם עם אתר לשירותי טלפוניה, לא בדיוק הנושא הכי אטרקיבי או סקסי לקשר אליו… מסתבר שהיא השתמש ברשתות חברתיות ואתרים של יחסי ציבור על מנת להגיע לעיתונאים ואנשים אחרים שיוצרים ציטוטים או רשימות הכוללות חברות טלפוניה שונות.
למרות ההיגיון הרב שבטענות ובדרך ההצגה שלהן, לי עדיין קצת קשה לקבל את התיאוריה הזו בכל מצב : אם נניח שאני מנסה לקדם מקצוע אפור ומשעמם כמו מנעולן או אינסלטור, אלו תחומים שקשה למצוא בהם חידושים ובטח למשוך אתרים חיצונים לקשר אליך. אם ניקח לדוגמה את המצב בארץ, הרי שסביר להניח שרוב אתרי האינדקסים הרלוונטיים בכלל יהיו מתחרים ישירים של האתר מכיוון שהם גם רוצים לתפוס ביטוי כמו "אינסטלטור בתל אביב", בחיפה, וכך הלאה… אין בארץ שום אתר עם מידע מקצועי לאינסטלאטורים (ו – Google Suggest דווקא הציע לי את האפשרות הזו…). אני לא יודע מה המצב בחו"ל, אבל שם התחרות הרבה יותר גדולה ולכן לא בטוח שדווקא שם זה יהיה בהכרח יותר פשוט, אפילו אם יש מעבר לים הרבה יותר איגודים מקצועיים…
לסיכום, למרות שלדעתי לא ניתן להשיג "קישורים קשים" בכל מצב, במידה ויש לכם אתר על נושא אטרקטיבי (אופנה, אוכל, רכב וכו') או כזה שיש בו חידושים טכנולוגים כמעט כל יום, כדאי לכם להשקיע קצת זמן גם ביחסי ציבור והרחבת המעגל המקצועי שאתם מחוברים אליו בנושא. זה יכול להשתלם לכם הרבה יותר מלשלוח 30 מאמרים בשבוע לאתרי מאמרים.
תודה איתי על השיתוף, כיוון המחשבה אכן ניראה הגיוני, והרף שלנו כל הזמן עולה.
אני רק לא מסכים איתך שלא ניתן כל תחום לסקסי, ראה סירטון על מנעולן, תגיד לי שהיא לא סקסית…:-)
http://www.youtube.com/watch?v=JZJe23UD8wU
דווקא בתחומים בהם יותר קשה להשיג קישורים, אני נוטה יותר לסמוך על עצמי וליצור בעצמי תשתיות ראויות גם מבחינה כמותית וגם מבחינה איכותית.
לצערי, פעילות כזו דורשת בעיקר ראיה לטווח ארוך ולא תמיד הלקוח מבין את החשיבות בכך, במיוחד בתחומים כמו בעלי מקצוע באינטרנט.
היי איתי, אני שמח לראות שהדיון היה מעורר מחשבה, כפי שהגבתי לך בפייסבוק – חשוב להבין שניתן ליצור תשתיות של קישורים איכותיים שמבוססים על חברויות אמיתיות ושיתופי פעולה אמיתיים ללא צורך בהתפשרות בצד התוכן, התוכן יניב לך כמות קישורים טבעית אם הוא מעולה והעבודה היזומה תניב לך קישורים שעל פי התאוריה של סאליבן נחשבים "קשים להשגה" – הכול צריך להיראות טבעי.
@ניר – על זה קשה להתווכח 🙂 – אבל בארץ אני רואה מעט מאוד אתרים שעושים שימוש בוידאו. בעבר היה לי ולשותף שלי פרויקט להציג בעלי עסקים בוידאו וההענות הייתה די דלה. הרוב מסתפקים בוידאו שהם המירו מ – PowerPoint…
@עידן – ליצור אתרי תשתית זו אופציה שתמיד טוב להשתמש בה אם יש את המשאבים – אבל בדיוק כמו עם הוידאו, מרבית אתרי התשתית הם אתרי מאמרים בהסוואה של בלוגים. אם הולכים לדרגה הקיצונית שכל אתר תשתית צריך גם לתת ערך לגולש , אז לפעמיים זה עדיין קשה מאוד ליצור אתר תשתית מעניין רק מאוסף של מאמרים. (כמובן שאני נותן דוגמאות ולא מדבר על חברת קידום כזו או אחרת).
@אורי – אני אנצל את מה שניר כתב – יש מקרים שבהם צריך גם להשקיע בתוכן שהוא לא בהכרח טקסטואלי כדי שירצו לקשר אליו. אם נחזור לדוגמה של המנעולן, אז אני הייתי שמח לראות קטע וידאו שמלמד על סוגי צילנדרים ולמה אחד מהם יותר בטוח מהשני (למשל, על מפתח של רב בריח יש גם בליטות לאורך כל המפתח). ושוב – השאלה כמה מנעולנים יסכימו להשקיע בזה זמן ואנרגיה. זה גם קטע שלא מספיק לצלם, אלא צריך לערוך בצורה מקצועית.
מסכים עם ניר שויראליות אפשר להביא לכל תחום. רק בזמן שקראתי את הפוסט הזה וראיתי את הסרטון אותו ניר שיתף בתגובה, עלה לי רעיון מבריק לאחד הלקוחות שלנו ותאמינו לי, זה תחום שמלכתחילה ניתן לחשוב שהוא שיא השעמום 🙂