בעידן שבו רובינו "מבזבזים" חלק ניכר מזמן הרשת שלנו בתוך רשתות חברתיות, ברור שהיכולת שלנו להתרכז במאמרים ארוכים התקצרה. לכן, בדרך כלל כששואלים אותי מהו האורך האופטימאלי לתוכן, אני עונה שבין 350 ל-800 מילה. מצד אחד זה אורך מספיק ארוך בשביל שמנועי חיפוש יעריכו אותו, ומצד שני הוא לא מקשה יותר מדי על הגולש שיכול לקרוא אותו במשך כמה דקות בלבד.
מנגד, יש מחקרים (כן, ממש מחקרים) שמצאו שאנשים נוטים לזנוח פוסט ממוצע אחרי שבע דקות שזה המון לדעתי. בזמן הזה הם מספיקים לקרוא בין 200 ל-250 מילים לדקה, מה שהוביל את החוקרים למסקנה זהירה שהפוסט הממוצע "צריך" להיות באורך שבין 1400 ל-1750 מילה, למרות שגם הם מזהירים שלא כדאי להפוך כל פוסט שלכם בכוח לפוסט כל כך ארוך ושיש פוסטים הרבה יותר קצרים שמשיגים את מטרתם.
לדעתי השאלה שאותה אתם צריכים לשאול את עצמכם היא למי מיועד התוכן – אם התוכן מיועד לקהל מקצועי, יכול להיות שגם 2000 מילים זה לא יותר מדי, במיוחד אם זה קהל שיש לו מיומנות שימוש גבוהה באינטרנט, והוא שומר מאמרים לקריאה מאוחרת יותר. מצד שני, אם אתם כותבים לקהל יעד כללי שרק רוצה לקרוא ידיעה ולהמשיך הלאה בגלישה, אין לדעתי שום סיבה לעבור את ה-1000 מילים, אלא אם כן יש לכם המון מידע למסור ואתם לא יכולים לוותר עליו בכל תנאי. וגם במקרה כזה, הייתי אומר שכדאי לכם לחלק את הטקסט לפסקאות קצרות עם כותרת משנה כל מספר פסקאות, פשוט כדי שיהיה נוח לקרוא את התוכן.
ומה עם רשתות חברתיות באמת?
ברשתות חברתיות החוקים הם קצת אחרים ומסתבר ש-"לחפור" לחברים שלכם עם פוסטים של מעל שתי שורות (בערך 120 תווים) זה קצת פחות אפקטיבי מפוסטים ארוכים או קצרים יותר (אם הפוסט שלכם כולל גם שאלה אפשר גם קצת פחות מזה). מצד שני, יוצא לי לראות קבוצות בפייסבוק עם דיונים ארוכים ומאוד פורים, כך שאני חייב לחזור על ההמלצה שלי מהחלק הקודם : הפעילו את השכל הישר שלכם, שימו לב מהו הלך הרוח בקבוצה או בדף, האם אנשים נוטים להדביק פוסטים ארוכים או קצרים ומה התגובות של אנשים אחרים לפוסטים האלו… יש כאלו שבשבילם פייסבוק הוא סוג של פורום מתקדם ויש כאלו שממש יעקמו את האף כל פעם שהם יצטרכו לקרוא סטטוס ארוך כאורך הגלות…
באופן מפתיע, הדבר נכון גם לטוויטר, שם ציוצים עם האורך המקסימלי של 140 תווים לא תמיד משיגים את האפקט הרצוי.
לסיכום, אין אורך אחד נכון למאמר, פוסט או סטטוס באינטרנט והכול תלוי בסיטואציה : במסר אותו אתם רוצים להעביר, בקהל היעד, במדיום בו אתם משתמשים וכו'.