שיווק מהסוף להתחלה

למרבה הצער, רוב הקמפיינים השיווקים בארץ שעלו לכותרות בשנה האחרונה ייזכרו בעיקר בשל השערוריות שהם עוררו. (זה וזה למשל). בחו"ל המצב קצת שונה, ובדרך כלל זה לא מגיע להסתבכויות עם המשטרה… הייתי רוצה להציג בפניכם את אתר GoG כדוגמה לקמפיין מקורי ויוצא דופן. הקמפיין (או התרגיל השיווקי אם תרצו), אמנם השתמש במקפצה של הרשתות החברתיות, אבל נסב על משהו אחר לגמרי.

GoG  הוא אתר אחד מיני רבים להורדה דיגיטאלית של משחקים, במקרה שלו, משחקים ישנים. בתחום הזה יש לא מעט מתחרים חזקים, אבל GoG בהחלט הצליח לצבור לו קהל מעריצים נאמן ומוניטין חזק , גם בגלל הנישה הייחודית שלו וגם בגלל העובדה שהוא לא מטיל שום מגבלות על הקונים שלו (למשל, אפשר להריץ את המשחקים ישירות מהכונן הקשיח מבלי להתחבר לתוכנה המתממשקת מול שרתי האתר).

לפני בערך כשבועיים, כל מי שניסה לבקר באתר קיבל את ההודעה הבלתי שגרתית הזו

(בקיצור נמרץ – צוות האתר החליט שלא ניתן יותר להפעיל אותו במתכונת הנוכחית, אמר תודה לכולם והבטיח למצוא פיתרון טכנולוגי עבור מי שכבר ביצע בו רכישות).

כמו שכתבתי מקודם, ההודעה הזו הגיעה די בהפתעה  רבים היו סקפטיים ובטוחים שמדובר במתיחה. בשלב זה נעשתה אולי הטעות היחידה במהלך כל התרגיל הזה : אחד ממייסדי האתר (הפולניים) פרסם הודעה בשפת האם שלו באחד הפורומים ובה הוא כתב שלא צריך לדאוג, מה שרק נתן עוד תחמושת לסקפטיים. אבל הסיפור לא נגמר כאן, זאת מכיוון שאף אחד לא ממש ידע מה יקרה עכשיו, כל מה שהיה ברור זה שהולך לעבור על האתר שינוי מסוים. חלק חשבו שמדובר בסך הכול ביציאה משלב הבטא ומתיחת פנים (מה שבאמת קרה בסוף), חלק חשבו בטעות שמדובר באיחוד עם אתר מתחרה.

לאחר כיומיים הוחלפה ההודעה המקורית באתר עם קטע וידאו אשר מסביר כי בעצם היה מדובר במשחק של האתר מול הגולשים ושבעצם היו בה מספיק רמזים לכך שהכול בלוף. בקטע וידאו הופיעו שני מייסדי האתר כצמד נזירים המכים על חטא. קטעי וידאו נוספים חשפו לאט לאט את השינויים הצפויים בגרסה החדשה של האתר.

מיותר לציין שהודעות אלו הועברו גם דרך חשבון הטוויטר והפייסבוק של האתר.

לאחר שהמים נרגעו (מאז עליית האתר המחודש עבר כבר יותר משבוע), מעניין לבדוק כיצד הגיבה הסצנה לכל המהלך :

  • כמעט כל אתר גיימינג או בלוג שמחשיב את עצמו , כתב לפחות אייטם אחד על האתר (וכמובן גם קישר אליו).
  • שני קטעי הווידאו המרכזיים שהופצו בי-טיוב זכו כל אחד לשבעים אלף צפיות
  • עמוד האתר בפייסבוק הגיע ל – 10,000 מעריצים
  • צוות האתר רואיין לפחות שלוש פעמים על ידי שני אתרי אינטרנט ומגזין אחד (PC Gamer, אולי המגזין היחיד שעדיין שורד במהדורה המודפסת).
  • לפי ההודעה הרשמית, התנועה באתר הכפילה את עצמה פי 20 (לפי אלקסה מאז חלה ירידה של בערך 50%, גוגל טרנדס לא מראה על שינוי).

אין ספק שצוות האתר לקח על עצמו סיכון לא קטן, ולצד הנתונים המעודדים האלו, הגיעו גם עשרות תגובות נזעמות של גולשים שחלקם הרגישו פגועים מן המהלך וחשבו על "האירופאים המשוגעים"  שהעזו ופגעו דווקא במי שכבר הכיר (והוקיר) את GoG.

מנקודת המבט שלי, דווקא מיצובו של GoG  כאתר אלטרנטיבי הוא זה שאפשר לכל הטריק הזה לעבוד. חשבו מה היה קורה אם פייסבוק או טוויטר היו נסגרים כל פעם שהיה עולה עיצוב חדש? (ובואו נצא מנקודת הנחה שזה לא היה בגלל תקלה טכנית "מקרית"). סביר להניח שבמקרה כזה התוצאה הייתה הרבה פחות אפקטיבית בגלל שלשני האתרים האלו יש כבר בסיס משתמשים גדול מאוד. הנזק שהיה נגרם היה כנראה גדול הרבה יותר מן התועלת.

האם אתם מכירים מהלך דומה שהצליח, אם כן, באיזה קנה מידה? אשמח לשמוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן