למה אני לא מפחד מכניסת אתרי הקופונים לפריפריה

אני די בטוח שכל מה שקרא לפני שנה בדה מרקר או אחד מהעיתונים  הכלכליים האחרים על הצמיחה המטורפת של גרופון, חשב לעצמו בראש שבארץ ישראל הידועה גם בתור ארץ ה – "אל תצא פראייר" , האתרים האלו יהיו להיט.

למרבה הצער, ההבדל ביני לבין אותם יזמים נמרצים הוא שלי אין את האנרגיות ולמען האמת גם לא את היכולת הכספית לפתוח אתר שכזה, למרות שכבר אז היה ברור לי שבשלב מסוים נצטרך להוסיף משהו במתכונת דומה גם ל – "מקום טוב". למעשה כבר מהרגע הראשון אפשרנו לבעלי העסקים להוסיף מבצע לדף שלהם, אבל לא ממש קידמנו את הנושא והוא נשאר בגדר עוד תכונה (Feature) אחת מיני רבות.

לפני כמה חודשיים לאחר שהתפנה לנו זמן, החלטנו לשכלל את המערכת וליצור למעשה שתי אפשרויות להצעת מבצעים ללקוח : ליד (הפניה) וקופון. המערכת עברה כמה וכמה שינויים  שלקחו לא מעט זמן, זמן שבו אתרי קופונים כגון באליגם, דיל היום (Sale365) ואפילו גרופון (שהגדילה לעשות ופתחה דף ייעודי) נכנסו גם לפריפריה ולאזור שלנו (זכרון עד חדרה).

המחשבה הראשונה שרצה לי בראש הייתה שפספסו את הרכבת, אבל אחרי כמה נשימות ארוכות הבנתי שהמצב לא כל כך גרוע ולמעשה זה יכול להיות הדבר הכי טוב שקרה לנו!

למה?

ידוע שאתרי קופונים עובדים לפי כמה קווים מנחים :

1.אל תציע מבצע לאותו מקום פעמיים בהפרש זמן קצר

2.תן הנחה של לפחות 50%, וקח מבעל העסק עמלה נוספת גם על המחיר אחרי הנחה

3.הגבל כל מבצע לכמה ימים לכל היותר

4.נסה תמיד ללכת על מוצר מוחשי שיש לו ערך נקוב, לא על שרות ולא על אחוזים ממחיר לא ידוע

ארבעת הקווים המנחים האלו הופכים את אתרי הקופונים למלכודת דבש לעסקים הקטנים . בכלכליסט כתבו על זה כתבה מאוד ארוכה שמסבירה את העניין טוב ממני, אבל הבעיה העיקרית היא שהקופונים במתכונת של אתרי הקופונים נועדו יותר לפרסום וחשיפה של העסק ופחות להשגת רווחים, להפך, במקרים רבים הם גורמים להפסדים כבדים אם לא משתמשים בהם בחוכמה. בעיה נוספת היא שהגולשים נעשים נאמנים לאתרי הקופונים ושוכחים מה זה לשלם מחיר מלא. בעל העסק מצידו חווה סוג של ירידת אנרגיה אחרי המבול הראשון שאחריו הוא צריך להתחיל להתמקח עם אתר קופונים נוסף שיתן לו במה (למעשה אין לי מושג אם מקובל שאותו עסק מפרסם בכמה אתרי קופונים אחד אחרי השני).

מבחינת העסקים הקטנים כאן באזור של זכרון, הבעיה הראשונה היא היותר רלוונטית מכיוון שמצד אחד הרבה אנשים כבר מכירים אותם, ומצד שני אין להם את הגב הכלכלי החזק של עסקים גדולים שיכולים להרשות לעצמם להשיג פרסום על חשבון רווחים. שתי התכונות האלו הופכות את הקופונים הללו להרבה פחות רלוונטיים בעבורם ומי שמרוויח כאן הוא שוב פעם בעיקר הצרכן  , אותו צרכן שלפעמיים זועק בטוקבקים שגם ככה הכול יקר במדינה הזו ואינו מסתכל על התמונה הכוללת שבה גם בעל העסק צריך להרוויח משהו.

וכאן סוף כל סוף, אנחנו נכנסים לתמונה : "מקום טוב" הוא אתר שלא מעסיק עשרות אנשי שיווק ועלויות התפעול שלו יחסית נמוכות. מסיבה זו וגם בגלל העובדה שאנחנו יודעים מה זה להיות עסק קטן, המבצעים שלנו הם הרבה יותר מאוזנים לטובת שני הצדדים : המבצע לא חייב להיות מוגבל בזמן ולא חייב להיות בהנחה של לפחות 50%. כך יכולים להיות בדף הבית כמה מבצעים זה לצד זה ובעל העסק גם מקבל את עשרת הפניות הראשונות חינם, אם בתקופת הניסיון הזו הוא לא משיג את מה שרצה, אין גם ככה טעם שיתחייב עכשיו לחבילה של עשרות קופונים.

ברור לי שלמצב זה יש גם חסרונות וכמות החשיפה שכל עסק מקבל היא נמוכה יותר (החשיפה הרי מתחלקת בין כולם). מצד שני, העובדה שהאתר מתפקד גם כאינדקס עסקים מאפשרת לבעלי העסקים במקרים רבים למשוך לקוחות שאבדו או כאלו שכבר שמעו על העסק וצריכים רק את הדחיפה הקטנה הנוספת כדי לבצע רכישה. (במקרים רבים של עסקים חדשים שאני מעדכן בתדירות גבוהה, האתר מופיע ראשון בגוגל על שם העסק).

אני לא נביא ואין לי מושג מה יעבוד בטווח הרחוק, אבל ההיגיון הבריא אומר לי שמצב בו אחד מרוויח והשני מפסיד לא יכול להימשך זמן רב. אתרי הקופונים בהחלט יצרו קטגוריה חדשה של ביקוש ובכך הם תורמים לכל האתרים בקטגוריות החופפות, אבל עכשיו נראה שצריך לאזן את התמונה כך ששני הצדדים ייצאו מנצחים. קשה לי לדמיין מצב שבו מלחמת קופונים (במתכונת של אתר הקופונים הממוצע) פה באזור תיצור רק אפקט חיובי בלי לגבות כמה קורבנות בדרך, לא צריך להיות גאון כלכלי כדי להבין שמדובר במגדל קלפים שיתמוטט.

4 תגובות

  1. שיהיה בהצלחה עם האתר.

    ללא ספק נישה מצליחה (כמו אתר קופונים) אמורה להרים את הסביבה שלה מעלה. ראו מקרא איקאה, מאז שהם לא פעילים (בעקבות השרפה), יש דיווחים רבים על ירידת מכירות בכול חנויות הרהיטים מסביב.

  2. כל פעם שמימשתי קופון נתקלתי בתגובה דומה מצד בעל העסק – אני לא מרוויח ממה שאני נותן לך.וזה באמת לא נעים שכן כמו שציינת מצד אחד כולנו כצרכנים רוצים לעשות את "עסקת חיינו" אבל מצד שני לא נוח לנו לעשוק את העסק בעיקר כשאנחנו נפגשים איתו ורואים אותו אישית ומבינים שגם הוא צד בעניין.
    אני אישית עושה סלקציה מה לרכוש בשל כך ולא לוקחת ייעוצים ודברים שיתנו לי אח"כ תחושה לא נוחה. כלומר חושבת על האינטרס ומה הצד השני עשוי להרוויח מהעסקה.

    1. איתי ברנר

      תודה ורדה – את מגיעה בדיוק לנקודה הבעייתית אותה ציינתי : אתרי הקופונים מציבים בפני בעל העסק בררה שקשה לעמוד בה : 50% הנחה או כלום. מצד שני, יש עסקים כמו עסקי מזון שלהם זה בכל זאת משתלם בגלל שולי רווח גבוהים או שעות בהם גם כך אין כמעט פעילות. למרבה הצער, לא כל הצרכנים מורגלים לחשוב גם על הצד השני, בוודאי מנקודת המבט הצרה של השכירים שלא מבינים או יודעים תמיד כיצד מנהלים עסק עצמאי. בדיוק בגלל זה, רואים תמיד את אותן תגובות מתלהמות שחוזרות שוב ושוב על אותו מסר שהכול בארץ גם כך יקר מדי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *