מחירון כתיבת תוכן : כמה עולה תוכן או מאמר ואיזה מודלים קיימים? (פוסט מעודכן ל-2023)

כמעט כל שיחת טלפון שאני מקבל מגיעה מהר מאוד אל משפט כמו "כמה עולה מאמר של 500 מילים"? או במילים אחרות, כמה אני לוקח למילה?

וזה לא מפתיע: שוק כתיבת המאמרים והתוכן לאינטרנט לימד אותנו במשך שנים ארוכות שאת המחיר של המאמרים שוקלים במילים ועל פיו אפשר לקבוע סוג של מחירון. 

בחברות לכתיבת תוכן המחירון שהלקוח מקבל הוא בדרך כלל גבוה יותר ממה שיקבל אם יעבוד ישירות מול כותב תוכן. בעבר למשל נתתי שירות לספקית גדולה של מאמרים שבה כל הכותבים קיבלו מחיר בסיסי למילה על פי סוג המאמר שהם היו צריכים לכתוב: מאמר לקידום אתרים, מאמר אינפורמטיבי (או מילה מכובסת אחרת כמו "מתקדם") ומאמר שיווקי.

למי שאין כוח לקרוא את המאמר עד הסוף, הנה אמ;לק (ארוך מדי, לא קראתי) קצר:

  • המודל הנפוץ של תמחור לפי מילה מתאים ללא מעט כותבי תוכן ולקוחות, אך יש לו גם חסרונות
  • החסרון של תמחור כזה הוא איכות נמוכה של מאמרים מכיוון שיש כותבים ששוברים את השוק או חברות תוכן שמנצלות את הכותבים שלהן.
  • מודל אחר של תמחור הוא תמחור לפי סדר גודל של מאמר. תמחור מסוג כזה מציג את הכותב באור מקצועי יותר ומונע התחשבנויות קטנוניות
  • כדי שהמודל של תמחור לפי סדר גודל יעבוד, שני הצדדים חייבים להסכים לו ומחירון חד צדדי עשוי להיות בעיה (כך שמדובר יותר בהצעת מחיר)
  • תמיד כדי להתחיל עם מאמר אחד לניסיון כדי להימנע מאי נעימויות בהמשך

תמחור תוכן לפי מילים – החסרונות והיתרונות

עד לשנה האחרונה גם אני כפרילנסר הייתי שבוי של שיטת התמחור הזו. ההבדל הוא שלפרילנסר אין באמת מחירון, אלא הוא מתמחר את המאמרים באופן נפרד עבור כל לקוח בהתאם למשא ומתן והמחירים המקובלים בשוק.

לכן למדתי שיש לשיטה הזו יתרונות, אבל גם חסרונות.

היתרון המרכזי הוא שאם קשה להגדיר את האורך של כל מאמר והם מאוד שונים אחד מהשני, הלקוח בדרך כלל לא יסכים לשלם את אותו הסכום על מאמר קצר מאוד ומאמר ארוך. כותבי מאמרים אוהבים את התירוץ שמאמר לא נמדד על פי מילים, אבל בתכל"ס (ובגלל שמדובר בשוק מאוד תחרותי) יש מקרים שבהם עדיף להתגמש מול הלקוח מאשר ללכת עם הראש בקיר ולהפסיד אותו!

החסרונות של תמחור תוכן לפי מילים

שוק כתיבת המאמרים כולל הרבה מאוד חברות תוכן שמעסיקות כותבים ומשלמות להם מחירים די נמוכים לעומת המחיר אותו הם גובים מהלקוח. בשיטה זו התשלום הוא כמעט תמיד על פי מילה (כך קל מאוד לבצע הזמנות אוטומטית).

אבל מה עושים כותבים שלא רוצים לעבוד תחת החברות האלו או שיש להן ניסיון רע איתן? הם בדרך כלל ינהלו משא ומתן ישיר אל מול הלקוחות הפוטנציאלים ויש כאלו שיסכימו לכתוב גם עבור מספר אגורות בודדות כדי להישאר תחרותיים.

כדי לעשות יומית מכתיבת מאמרים שכל אחד מהם עולה 30 ₪, הם צריכים לכתוב לפחות שני מאמרים לשעה, אם לא יותר (זכרו שמדובר כאן בעצמאיים שמשלמים את הפנסיה והביטוח הלאומי שלהם בעצמם). לכתוב שני מאמרים בשעה, גם אם הם קצרים, זו משימה קשה מאוד, אלא אם כן מוכנים להקריב את האיכות. ולמרבה הצער זה בדרך כלל מה שקורה…

בסופו של דבר, הלקוח מקבל תוצר שהוא "ככה ככה" במקרה הטוב. וזה נכון אגב גם לחלק מחברות התוכן, במיוחד אלו שלא מקפידות על הגהה מקצועית ובדיקה של המאמר לפני שליחה סופית ללקוח.

אז נכון, יש אנשים (ובעיקר מקדמי אתרים) שבאמת לא יהיה אכפת להם לקנות 100 מאמרים כאלו בחודש כאלו ולשים אותם בכל מיני בלוגים ברמה נמוכה כדי לקדם אתרי לקוחות.

אני בעצמי כבר מזמן לא מקדם אתרים, אבל גם אני יודע שלהתבסס רק על תוכן באיכות נמוכה זה דבר מסוכן בגלל כל השינויים שגוגל מבצע באלגוריתם.

לכן, כפי שאני רואה את זה, לשלם 1,000 ₪ בחודש לכותב תוכן בשביל 10 מאמרים רק לכדי לחטוף איזה עדכון אלגוריתם מגוגל שיעיף את אתרי הלקוחות שנים אחורה לא נשמעת לי כמו פרקטיקה טובה…

במילים אחרות, שקילת מאמר לפי מילים במחירים נמוכים דוחפת את השוק למטה, גורמת לכותבים לעבוד קשה יותר תמורת פחות כסף ובסופו של דבר גם לספק מוצר נחות יותר.

אז באיזה מודל לבחור?

אם הלקוח דורש בעיקר שני סוגים של מאמרים (לדוגמה, 500 מילה ו-1000 מילה), תמחור מאמר כמוצר ולא כאוסף של מילים יכול מאוד להשתלם לשני הצדדים כי לא מתחשבנים על כל מילה. גם אני בתור כותב תוכן לא צריך לחשוש מלקצר מאמר ארוך או מסורבל מדי בזמן שאני עובר עליו או מתקן הערות של הלקוח.

אם האורך של המאמרים משתנה ושני הצדדים מבינים שזה כבר לא ריאלי לתמחר עשרה סוגים של מאמרים, אין בררה אלא לעבוד לפי מילים. אבל גם במקרה הזה הלקוח חייב להבין שכדי לקבל מאמר איכותי הוא יהיה חייב לשלם בהתאם. סביר גם להניח שלעשרה מאמרים איכותיים יהיה בסופו של דבר אפקט לא פחות חיובי משל 100 מאמרים בינוניים.

יש חברות תוכן שהמחירון שלהן הוא קבוע ולא מתחשב בצרכי הלקוח. לדוגמה, מאמר של 500 מילה תמיד יעלה 150 ש"ח, ואם הלקוח זקוק למאמר של 800 מילה, הוא יצטרך לשלם כבר על מאמר של 1,000. האם מאמר של 800 עדיף על כזה של 1,000, לא בטוח. כאן אני ממליץ לנסות ולהגיע להתחשבנות אחרת כדי לחסוך כסף בטווח הארוך. לכן לא צריך לחשוב בהכרח על מחירון, אלא יותר על הצעת מחיר. גם אני צריך לקחת בחשבון כמה וכמה פרמטרים כשאני נותן הצעת מחיר ללקוח.

לא משנה באיזו שיטת תמחור או על פי איזה מחירון תוכן אתם עובדים, תמיד מתחילים עם מאמר אחד לדוגמה כדי לתאם ציפיות. יצא לי כבר לשמוע על מקרים שבהם אנשים הזמינו 50 מאמרים ורק אחרי חודש טרחו לבדוק אותם וגילו שזה ממש לא מה שהם ציפו לו, דבר שיצר אי נעימות לשני הצדדים.

מעוניינים להזמין מאמר ניסיון? צרו קשר!

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    דילוג לתוכן