כמה טקסט צריך להיות בדף הבית שלכם?

לפני משהו כמו חמש שנים כתבתי על האורך הנכון לתוכן. למרות שהיום יש בני נוער שמדברים רק את שפת האימוג'י ופוסט מצליח באינסטגרם לא חייב לכלול אפילו שורה אחת של טקסט, הדעה הרווחת בקרב מקדמי אתרים היא שכל דף באתר שלכם חייב להיות לפחות באורך של עמוד וורד ממוצע (משהו כמו 500 מילים).

יש גם כאלו שטוענים שהמינימום זה בכלל 2000.

מאז שכתבתי את הפוסט ההוא ועד היום יוצא לי להיתקל לפחות בכמה עשרות אתרים ישראלים בחודש שדף הבית שלהם נמצא במקום יחסית טוב בגוגל (אפילו בחמישייה הראשונה) על מילות מפתח תחרותיות, אבל כמות הטקסט בו מזערית.

 אז איך אפשר להסביר את זה?

ההסבר ההגיוני ביותר הוא מה שאנחנו יודעים כבר די הרבה זמן אבל לפעמיים חוששים להודות בו: די קל לעבוד על גוגל ישראל. עבור עמודים שיש בהם הרבה תוכן אולי צריך פחות קישורים ישירים, אבל בהחלט אפשר להקפיץ את המיקום של עמודים לא מושקעים מבחינת תוכן עם כמה קישורים טובים.

אציין שאין לי דרך להוכיח את זה, אבל לא מעט פעמיים כשאני נאלץ לחפש תוכן מקצועי, גוגל ישראל פשוט לא מספק את הסחורה ויש הרבה יותר מידע זמין באנגלית. היום המצב יותר טוב מאשר פעם (בין היתר מכיוון שיש המון סרטונים בתוצאות הראשונות, אבל הוא עדיין לא מושלם).

אז לא צריך בכלל דפי בית ארוכים?

לא בדיוק: ברגע שהאתר שלכם מסתמך בעיקר על קישורים ופחות על תוכן, הוא נעשה פגיע יותר לכל שיהוק של גוגל. גם גוגל בעצמה, שעד לפני כמה שנים עדיין חזרה על המנטרה של "אנחנו עושים כמה מאות שינויים בשנה" מודה היום שהיא מבצעת משהו כמו שינוי אחד גדול ברבעון שלו היא קוראת "עדכון ליבה" (Core Update).

קשה לדעת מה בדיוק העדכונים האלו עושים, אבל מה שברור הוא שאם הם יפגעו בכם לרעה, אתם תראו את זה טוב מאוד ב-Analytics.

עמוד נחיתה הוא לא עמוד בית

לא סתם רוב עמודי הנחיתה (אלו עם כמה פסקאות שיווקיות וטופס) שמגיעים אליהם ממודעות או פוסטים ממומנים בפייסבוק הם עמודים קצרים: מסר שיווקי קולע וקצר עושה את העבודה. קצב קריאה ממוצע לדקה הוא  250 מילים בלבד.

מצד שני, דף בית הוא לא דף נחיתה. אם בדף הבית שלכם יש 500 מילים (שזה כאמור ממש לא הרבה מבחינת SEO), לא מעט גולשים יקבלו החלטה אם להמשיך להיות באתר או לצאת ממנו לאחר שהם ייקראו חצי עמוד בלבד.

ההחלטה של הגולש לא חייבת להיות בהכרח לרכוש מכם, הוא יכול להיכנס לעמודי שירותים, עמודי מוצרים או עמוד אודות. (הוא יכול גם לשלוח טופס בלי לעבור עמוד, ואז נצטרך לסמוך על היעדים שהגדרנו מכיוון ש-Analytics עדיין יראה לנו שהוא ביקר "0 דקות").

אז מה עושים כדי לשפר את המצב?

אם עקבתם אחרי כל החישובים שלי, כנראה שהבנתם שיש כאן סוג של פרדוקס: כדי להתקדם לנווט בין ים התוצאות של גוגל באופן בטוח (ולא על רפסודה מתפרקת) אנחנו צריכים טקסט יחסית ארוך, אבל טקסט ארוך מדי יכול לפעמיים להתיש את הגולש.

לדעתי הפתרון נעוץ בחלוקה נכונה של הטקסט: חשוב שהטקסט הממיר יהיה בהתחלה לפני שהגולש צריך לגלול את העמוד (Above the Fold) וששאר הטקסט לא יהיה מאוד רחוק ממנו. את נקודת הגלילה קובעים על פי הרזולוציה הנפוצה ביותר בקרב המשתמשים שלכם (עוד נתון שקל למצוא ב-Analytics בדו"ח מכשירים).

כשאני מדבר על טקסט ממיר אני מדבר על האלמנטים הבאים:

1.כותרת – מי אתם ומה אתם מציעים?

2.תת כותרת (או פסקה קצרה) שמתארים מה הייחוד שלכם

3.תפריטים – בשום פנים ואופן לא להסתיר את הדפים החשובים בתוך התפריטים

ריווח שאר הטקסט בעמוד

יש המון דרכים לרווח את הטקסט באתר שלכם.

White Space ("ריווח יתר") – למה זו לא תמיד השיטה הטובה ביותר?

אחת הדרכים הנפוצות ביותר היא לעשות שימוש ב-White Space. כלומר, ליצור בכוונה חללים גדולים בצבע אחיד. המטרה היא ליצור אפקט מרשים יותר ו"לנפח" את עמוד הבית. הרבה אתרי מעצבים, אתרי לייפסטייל ואתרי מותג שהפכו לשם דבר (ולכן מעצבי האתרים שלהם סבורים שאין צורך בהרבה טקסט) עושים שימוש בשיטה הזו.

לעיתים המעצב או מאפיין האתר אף ייצור עמוד אחד שמתפקד כסוג של עמוד שער (חשבו על קטלוג מודפס) ודף זה בעצמו יפנה לכמה עמודי בית.

כך למשל נראה האתר של קסטרו:

סוג אחר של אתרים הם בעצם עמוד אחד ארוך ומבחינה טכנית הם נכנסים לקטגוריה של עמודי נחיתה. לעמודים כאלו יש בעיה בדרך כלל להתקדם בגוגל (אלא אם כן משכפלים את העמודים בצורה חכמה).

החיסרון בשיטה הזו נעוץ בכך שהעמוד הולך ומתארך עוד ועוד, וכבר הסברתי שהסבלנות של הגולש עלולה לפקוע בשלב מסוים.

זה לא אומר ש-White Space היא שיטה גרועה, אבל הייתי משתמש בה בעיקר עבור אתרים מאוד מסוימים כמו אתרי מסחר אלקטרוני שבהם עמוד בית עמוס הוא לא דבר נדיר.

שיטות יעילות לכלל האתרים

1.שבירת הטקסט על ידי טופס המרה בדיוק בנקודה בה מתחילים להיכנס לעומק (כמו שאני עושה בעמוד הבית שלי)

2.שילוב תמונות / ציטוטים / הוכחות חברתיות (המלצות בלשון העם) ועוד.

3.ניצול הפורמט הרחב של אתרים כיום כדי לשלב תמונות לצד הטקסט. החיסרון הוא שברוב האתרים התמונה תרד מתחת לטקסט באופן אוטומטי כשיגלשו באתר מהסלולר.

3.מעבר בין פסקאות טקסט בעת לחיצה על חץ בסליידר או באופן אוטומטי כל מספר שניות. אני אישית לא מתלהב מכך ורוצה לראות כבר את הסליידרים עפים כבר מהעולם…

איך זה עשוי להיראות? אני אפנה אתכם ישירות לכמה דוגמאות פריסה מצוינות. יש שם גם כמה צילומי מסך, למרות שלא כל הדוגמאות שם עונות על הדרישות שהצבתי כאן…

איך יודעים האם השינויים שביצענו עובדים לטובתנו או לא?

ישנן מספר טכניקות שבאמצעותן ניתן לבדוק אם אנחנו בכיוון הנכון או לא. לדוגמה:

  • מפות חום מאירות את האזורים שעליהם הגולשים מתעכבים והכפתורים שעליהם הם לוחצים עם העכבר או האצבע. (למשל, HotJar)
  • מבחני A/B: למעשה אנחנו יוצרים כמה גרסאות של דף הבית ומציגים כל אחת מהן באופן רנדומלי לגולשים כדי לראות איזו מהן עובדת טוב יותר  (כלי חינמי מומלץ הוא Google Optimize)
  • שיתוף סקרים עם הגולשים כדי להבין מה מפריע להם באתר  (SurveyMonkey – קצת יקרים, אבל נחשבים לסטנדרט בתחום)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן