בתור מי שעובד ככותב תוכן מקצועי קצת יותר מעשור, יוצא לי לעבוד עם לא מעט סוגי לקוחות. לשמחתי, העבודה עם מרבית הלקוחות שלי מתנהלת בצורה חלקה, אך מדי פעם מגיעים אלי לקוחות שלא תמיד יכולים להגדיר בדיוק מהו סוג המאמר שהם רוצים.
ישנם גם לקוחות שאני מתחיל לעבוד איתם ונראה שלכאורה יש ביננו תיאום ציפיות טוב מאוד, אך בהמשך מתחילות אי הבנות ובעיות ש"תוקעות" את העבודה.
לכן, הפוסט שלי היום מוקדש למספר טיפים שיעזרו לכם לבצע רכישת מאמרים בקלות ולשמור על קשר טוב עם מי שמספק לכם את הסחורה.
על הקשר שבין כמות ואיכות
כולנו מחפשים מאמרים איכותיים, אבל איכות היא בסופו של דבר עניין סובייקטיבי ולכן מאמר ברמה פשוטה של כותב אחד יכול להיות הרבה יותר טוב ממאמר שכותב פחות מיומן "השקיע בו את הנשמה".
מה שכן חשוב לזכור הוא שכאשר מתחילים לעבוד עם אותו כותב תוכן על מאמרים בנפח גבוה של 20, 30 או אפילו 40 מאמרים בחודש עשויה להתרחש ירידה באיכות המאמרים עם הזמן.
הסיבה לכך היא לא בהכרח זלזול של הכותב, אלא גם השחיקה של כתיבה על נושאים דומים שוב ושוב. עליכם גם לקחת בחשבון שכתיבת מאמרים קצרים יכולה לפגוע באיכות שלהם. יש נושאים כמו "כתיבת צוואה" שקשה לכסות ב-200 או 300 מילים, מה שעלול להוביל למאמרים שטחיים וחלולים.
לכן הטיפ הראשון שלי הוא התחילו עם מספר קטן של מאמרים, 4-5 לכל היותר. אם אתם עדיין רוצים להזמין כמות גדולה של מאמרים, בקשו לקבל אותם במנות של פעם בשבוע וקראו לפחות אחד או שניים על מנת לבדוק שאין ירידה חדה באיכות.
מחירי מאמרים לא קובעים באופן חד צדדי
כתבתי כבר מספר פוסטים על מחירי מאמרים: ב-2014 כתבתי על כך שאפשר לקנות גם מאמרים ב-30 ₪. למרבה הצער, המחירים בשוק לא באמת עלו מאז.
אני לא שופט אף אחד שרוצה לקנות מאמרים בזול, אבל אם אתם כבר מרימים טלפון לכותב תוכן או שולחים לו הודעת Whatsapp, המשפט הראשון שלכם לא אמור להיות "תוכל לכתוב לי מאמרים ב-8 אגורות למילה?". זה לא מכבד ובטח לא דרך נעימה להתחיל שיחה. זכרו שכותבי התוכן הם בסך הכול נותני שירות שבחרו להיות עצמאיים ויכול להיות שאחת הסיבות לכך שהם לא רוצים לעבוד במשרד היא שהם לא רוצים בוס שייקבע להם את התנאים… (Boss me around).
פיילוטים ומשא ומתן
אני כבר לא מדבר על אנשים שחושבים שפיילוט = מאמרים בחינם, אלא על מצב בו אתם מבקשים להזמין מאמר אחד עבור פיילוט בתשלום. מרבית הלקוחות שאני מדבר איתם אומרים לי שהם רוצים לעבוד איתי לטווח הארוך ולכן מבקשים הורדה במחיר.
זה בהחלט לגיטימי וגם מקובל מאוד בתרבות שלנו, אבל אם כותב התוכן לא מוכן לרדת במחיר עבור פיילוט, אלא רק עבור כמות גדולה יותר של מאמרים, אתם צריכים להבין גם את הצד שלו: הוא לא יכול להיות בטוח שתמשיכו לעבוד אתו ולכן יש גבול למחיר אליו הוא מוכן לרדת (לפחות אם הוא תופס מעצמו כותב מקצועי, וזו דעתי).
לעומת זאת, אם העבודה בינכם ובינו תזרום, תוכלו לבקש ממנו לרדת במחיר עבור כמות גבוהה יותר של מאמרים וזה יהיה הרבה יותר לגיטימי.
החוזה הוא לטובתכם
עוד נקודה כאובה היא כל עניין החוזים: המון כותבי תוכן לא מקפידים לנסח חוזה בסיסי ולכן גם הלקוחות לא רואים את היתרונות שבו.
אז הנה חידוש, החוזה הזה יכול לעבוד גם לטובתכם! הנה לפחות 4 סיבות שונות –
- קביעת לוח זמנים מחייבת את הכותב ובעיקר מטפלת במקרה של איחורים
- בחוזה נקבע מראש מהי העלות של תיקון המאמר (אם ישנה) או איזה סבב תיקונים לא ידרוש תשלום נוסף
- תוך כמה זמן אתם צריכים לשלם – במצב השוק כיום גם שוטף + 30 זו לפעמיים עסקה טובה לשני הצדדים…
- מה קורה במקרים של העתקת טקסט – על מי האחריות המשפטית מבחינת זכויות יוצרים
החוזה לא צריך להיות כתוב בצורה מורכבת ואת רוב חוזי הפרילאנס אפשר להבין גם אם מעולם לא קראתם חוזה משפטי. יתרה מזאת, יש היום כלים לחתימה אלקטרונית אפילו ב-PDF Reader או שפשוט מדפיסים, חותמים ומצלמים עם הטלפון בעזרת תוכנות סריקה (באופן אישי אני ממליץ על TapScanner הישראלית).
מפרסמים מודעה ב-Xplace? אל תעשו למי שקורא אותה חיים קשים…
Xplace הוא לא מההאתרים החביבים עלי ויש בו לא מעט כותבים שמורידים את השוק למטה (למרות שיכול להיות שבתחומים שלא קשורים לכתיבת תוכן הוא יותר שימושי).
רוב המודעות שאני רואה באקס פלייס הן קצרות וסתומות. אם כותב תוכן צריך לסרוק כמה עשרות מודעות, סביר להניח שהוא ירצה להתעכב על אלו שמפרטות עד כמה שאפשר על העבודה.
דוגמה למודעה בינונית שקיבלה 17 הצעות תוך 4 ימים
דוגמה למודעה הרבה יותר טובה שקיבלה 15 הצעות תוך יומיים
אהבתם את הטיפים? יש לכם טיפים אחרים טובים? אשמח לשמוע בתגובות.