המטרה העיקרית של תוכן איכותי לאתר היא עדיין להתמקם במקומות גבוהים במנועי החיפוש, אבל אי אפשר להתעלם מכך שתוכן טוב אמור בסופו של דבר גם להשאיר את הגולשים שלכם באתר ולהביא להמרות. הנתונים מראים שבשנים האחרונים הגולשים נעשים פחות ופחות סבלניים לתוכן שלא מעניין אותם, ממש כמו שהם מדלגים על פוסטים בפייסבוק שלא מעניין אותם לקרוא באותו הרגע.
אז איך תהפכו את תוכן עם ערך מוסף (ולא רק את הדפים השיווקים) לכזה שהגולשים ירצו להתעמק בו וישאיר אותם באתר? בעבר כבר כתבתי על הדרכים להפוך את הטקסט לנוח יותר לקריאה, אבל הפעם אני רוצה להתעמק יותר במהות של התוכן, שהיא לא חשובה פחות.
חשבו על רעיונות מקוריים, לא רק מילות מפתח
רוב התוכן שאנחנו כותבים הוא ממוקד מילות מפתח, אפילו אנחנו משלבים אותן בצורה יחסית מדודה. במקרים מסוימים שבהם הגולשים מחפשים משהו ספציפי מאוד כמו מדריכי קנייה, התוכן חייב להיות גם הוא ממוקד מאוד. אבל במקרים אחרים דווקא תוכן שמשחק באופן נרחב יותר עם מילות המפתח או משלב כמה ביטויים מעולמות קצת שונים יכול למשוך גולשים פנימה מכיוון שהוא ייחודי.
לדוגמה, הכותרת של המאמר הזה לא מתמקדת במילות מפתח ספציפיות (יש גבול לכמות מילות המפתח בתחום הכתיבה), אבל היא כן מציגה נושא שיכול להיות חשוב להרבה מאוד בעלי אתרים. אני אוהב לתת את הדוגמה של Neil Patel, אין לו כמעט פוסטים שהם סופר ממוקדים במילות מפתח, אבל הנושאים שהוא מציג נותנים מענה לאתגרים נפוצים שמקדמי אתרים ומשווקים באינטרנט צריכים להתמודד איתם כגון איזה תוכן באתר שלכם כדאי לעדכן. (אם כבר הזכרתי את עולם התוכן). אגב, חלק מהתוכן שלו הוא למעשה פודקאסטים, אבל העיקרון זהה.
חשבו על תוכן "ירוק עד"
תוכן "ירוק עד" (evergreen) הוא תוכן שיהיה רלוונטי גם בעוד שנה או שנתיים ולעיתים גם עשור. הרבה מנהלי אתרים פותחים בלוג חדשות, אבל פוסטים רבים כבר לא רלוונטיים אחרי זמן מסוים. לכן, נסו למצוא תוכן שגם אם הייתם נתקלים בו בעוד כמה חודשים בלי שיש בהכרח היכרות מוקדמת עם הנושא, היה מעניין לקרוא אותו.
מובן שבתחום הזה לא הכול שחור ולבן. לדוגמה, אני יכול לכתוב פוסט על עדכון השפה Bert בגוגל. מי שמכיר את עדכוני גוגל ועוקב אחריהם כנראה לא ייקרא את הפוסט לעומק עוד חצי שנה (אלא אם כן אני אעדכן אותו), אבל מי שלא ממש מכיר את הנושא עדיין יוכל ליהנות ממנו.
אפשר להשתמש בכלי כמו גוגל טרנדס כדי למצוא תוכן כזה, אבל עדיף פשוט להפעיל את הראש. כמעט בכל תחום מקצועי יש הזדמנויות כאלו. לדוגמה, באתר של יועץ מס אפשר לכתוב מאמר על הוצאות מוכרות עבור פרילנסרים שעובדים מהבית (לא חסרים מאמרים כללים על מה נחשב להוצאה מוכרת).
חלקו את התוכן לחלקים
תוכן שמחולק לחלקים לא בהכרח ימיר יותר טוב בפני עצמו, אבל הוא כן יחזיר את הגולשים שלכם לאתר ולכן יכול לתרום לכך באופן עקיף. זה גם יכול להיות פתרון טוב למי שרוצה לכתוב מאמרים ארוכים, אבל לא רוצה להעמיס על הגולשים שלו יותר מדי.
מובן שבסוף תוכן שכזה צריך להיות איזשהו "טיזר" לחלק הבא שיוודא שהגולשים לא יאבדו עניין ולפעמיים אפשר לתת קיצור של מה שיש בחלק הזה ומה יופיע בחלקים האחרים.
הביאו סיפור אישי
סיפור אישי הוא תמיד הדוגמה הכי טובה שאתם יכולים לתת ולכן השתמשו בסיפורים כאלו או באנקדוטות מהניסיון המקצועי שלכם כדי לגרות את הגולשים. בסופו של דבר, למה באמת מיועדים כל אותם "בלוגים" שלפעמיים הם לא באמת בלוגים במובן המקורי שלהם (וכפי שאתם יכולים לראות, גם אני עושה את הטעות הזו)?!
אם אני צריך לתת דוגמה מפרגנת, היכנסו לאתר של המיליונר בפ'יגמה כדי לדעת איך עושים את זה נכון. אומנם תחום האפילייט הוא תחום שבו לניסיון האישי יש המון משקל, אבל סגנון הכתיבה הישיר והכנה הזה הוא לא משהו שרואים יותר מדי בתחום.
אל תתנו לגולשים ישר את מה שהם רוצים
כשהאתר העיקרי שלי עוד היה אתר גיימינג להורדות של משחקים חינמיים, הייתי סופר ממוקד במילות מפתח וכתבתי עמודים יחסית ארוכים כדי להתברג טוב בגוגל. בדרך כלל זה עבד, אבל המדדים כמו זמן שהייה באתרואחוז נטישה ב-Analytics היו נוראיים. כיום אני מבין הרבה יותר טוב שפשוט נתתי לגולשים שלי את הקישורים להורדות הרבה יותר מדי מהר ואפילו הדגשתי אותם בחלק נפרד כדי שהם לא יפספסו אותם.
מכיוון שהאתר ההוא התבסס על מודעות אדסנס, אני לא בטוח שהחבאת הקישורים האלו בתוך התוכן הייתה עוזרת לי (חוץ מלהציף את האתר בהמון תגובות כמו "איפה ההורדה?!), אבל היום אני משתמש בה בבלוג בנושא דומה והמדדים בהחלט השתפרו.
בכל אופן, אני נותן את הדוגמה הזו כדי שתבינו שלפעמיים צריך לתת לגולש קצת להזיע. ברשימות של טיפים (כמו כאן) זה אולי קריטי פחות כי אין רק פתרון אחד, אבל רצוי שלא תרמזו לגולשים שלכם שטיפ אחד הוא הטיפ היחיד שהם באמת צריכים לקחת איתם בעוד כל הטיפים האחרים הם רק בונוס…
מכירים עוד דרכים מעניינות לכתיבת תוכן שלא ישאיר את הגולשים שלכם משועממים?