שלשום נפל דבר ברשת החברתית הגדולה בעולם, כאשר פייסבוק פתחה את האפשרות של עסקים לשלוח הצעות למשתמשים באופן גלובאלי,והשרות שעד כה היה מוגבל בעיקר לארה"ב, נפתח גם בשאר מדינות העולם.
לכאורה מדובר בתכונה בלתי מזיקה שמציעה לנו מבצעים מבעלי עסקים ממש כמו באתרים סטייל גרופון. בפועל, מדובר בסוס טרויאני שמאפשר לבעלי עסקים להשתמש בתכונות הויראליות של פייסבוק על מנת לשלוח אליו הצעות מסחריות שסותמות לנו את הפיד.
אם באתר כמו גרופון, אני בוחר אילו הצעות לקבל וגם באיזה אזור גאוגרפי להתמקד, הרי שבאמצעות ההצעות של פייסבוק, כל מי שיש לו עסק, יכול להעלות סטטוס שהוא בעצם מבצע, ואין זה משנה אם אני רק חבר שלו, או גם רשום לעדכונים של הדף העסקי שלו. אני אקבל את העדכונים האלו בכל מקרה!
כך זה נראה : (הפרטים המזהים מטושטשים)
במקרה הנ"ל, מי ששלח לי את ההודעה הוא הבעלים של העסק, אבל הוא עשה זאת על גבי הקיר הפרטי שלי ומבלי שבחרתי להיות אוהד של הדף של המסעדה שלו! למעשה, כל מה שהוא היה צריך לעשות זה ליצור את ההצעה בדף העסק שלו ולאחר מכן לשתף אותה לחברים הרגילים שלו (זאת על גבי הפרופיל הפרטי שלו). כעת, כל מי שישתף איתי את ההצעה הזו, בעצם יהפוך לסוג של פלייר מהלך, וכאן בדיוק טמונה הבעיה הגדולה שבהצעות של פייסבוק : הגולש פסיבי לחלוטין והדרך היחידה שלו להתגבר על ההצעות האלו היא לחסום את החברים שלו או לסמן ספציפית שלא לקבל מהם הצעות. אין דרך לחסום את כל ההצעות בצורה גורפת, ופייסבוק אפילו כותבים זאת במפורש בדף העזרה הרלוונטי.
נכון, גם מקודם היה אפשר לפרסם הצעה בדף עסקי בתור מודעה פשוטה ולאחר מכן לשתף אותה, אבל התכונה החדשה הופכת את התופעה לנפוצה יותר, וכאמור, גם את היכולת להספים כמות גדולה של אנשים. אגב, ההצעות עצמן עדיין מופיעות בחינם, אבל אפשר לקדם אותן לחלק גדול יותר מן החברים באמצעות תשלום נוסף לפייסבוק (עוד על כך בפסקה הבא).
פייסבוק לא רק קפצה מעל לכריש, היא הפכה לכזה!
ההצעות המגונות של פייסבוק הן לא הדבר היחיד שמתחיל להריח מריקבון ברשת החברתית. רק לפני כמה ימים נוספה אפשרות לקדם סטטוסים אישיים של גולשים תמורת כמה דולרים. לא רק שבצורה זו פייסבוק פוגעת בעיקרון שלפיו היא מתאימה לכל אחד רק את העדכונים הרלוונטים בעבורו, אלא שהיא גם פגעה בעיקרון שבו השימוש הבסיסי בפייסבוק לעולם לא יעלה כסף.
סקרים מהשנה האחרונה מראים שחלק מהגולשים מעדיפים את חווית השימוש של גוגל פלוס למרות רמת הפעילות הנמוכה יחסית ברשת והעובדה שחלק גדול מהגולשים בה הם בעל אופי טכנולוגי מובהק (גיקים אם תרצו). מצחיק לחשוב שאילו פייסבוק לא הייתה נכנסת לפאניקה ומתחילה לירות בכל מה שזז, גוגל פלוס הייתה נשארת בגדר מתחרה נואשת. כעת נראה שאולי הגלגל התהפך ופייסבוק היא זו שתצטרך להוכיח לגולשים למה כדאי להישאר בה.
מבין עשרת החברים הקרובים שלי, אחד מעולם לא פתח חשבון פייסבוק ושניים סגרו אותו או מתכוונים לסגור אותו. משום מה, נדמה לי שהתופעה הזו רק תלך ותתרחב ככל שפייסבוק תמשיך להקריב את הגולשים שלה על מזבח הרווחיות. מר צוקרברג, יש לנו בעיה!