כתיבת פוסטים לרשתות חברתיות ותסריטים לסרטונים

אפשר לאהוב את הרשתות החברתיות ואפשר לשנוא אותן, אבל אי אפשר להתעלם מהן והיום ברור שהדרך להצלחה של כל עסק או מותג עוברת שם.

אני מציע לכם שירות של כתיבת מאגרים ("גאנטים") של פוסטים לרשתות חברתיות שונות, כולל:

  • פוסטים לקבוצות ודפים בפייסבוק ופוסטים באינסטגרם.
  • תסריטים קצרים לרילס (Reels) באינסטגרם
  • תסריטים ארוכים לסרטונים ביו-טיוב

למה כדאי לי להכין גאנט פוסטים מראש?

היום יש שיטות פשוטות מאוד להפוך קבצי אקסל או גיליונות אלקטרונים בפורמטים אחרים לפוסטים ברשתות חברתיות ולהדביק אותם באופן אוטומטי בהתאם לתאריכים שבוחרים. ניתן לעשות זאת למשל באמצעות שירותים כמו "זאפייר".

באופן הזה אתם יכולים להכין פוסטים מבעוד מועד במקום שיגיע סוף השבוע ופתאום תיזכרו שלא פרסמתם שום דבר בשבוע שחלף…

ההמלצה שלי היא להכין כל פעם גאנט לחודש מראש ולקחת בחשבון גם כמה "שריונים" לפוסטים חדשותיים בתחום שלכם שמתייחסים לשלושת או ארבעת הימים האחרונים (בכל זאת צריך קצת זמן לכתוב אותם ?).

פייסבוק: מה עדיף, עמוד עסקי או קבוצה שקשורה לעסק?

זה נכון שפייסבוק צמצמה מאוד את החשיפה לפוסטים בעמודים עסקיים. למשל, אם יש לכם 1,000 אוהדים, בהחלט יכול להיות שרק 10 או 20 ייראו את הפוסט שפרסמם.

אפשר כמובן לקחת כל פוסט ולפרסם אותו גם על הקיר האישי שלכם (ישירות דרך האוטומציה או על ידי שיתוף הפוסט הקיים על הקיר שלכם), אבל באופן הזה אתם מוגבלים רק לחברים שלכם. מעבר לכך, לא בטוח שכולם יאהבו שתהפכו את הפיד שלהם ללוח מודעות…

דרך אחרת ועדיפה לדעתי היא ליצור קבוצה מסביב לעסק שלכם. פוסטים שמועלים לקבוצות זוכים לחשיפה גדולה הרבה יותר.

לשם זאת צריך לעבוד קצת יותר קשה ולהעלות גם פוסטים שאין להם גוון מסחרי מובהק, אבל בסופו של דבר המקצועיות שלכם והמידע יקר הערך שאתם משתפים משדרים אמון ויכולים להביא לכם לא מעט לקוחות.

החדשות הטובות הן שפייסבוק נותנת לכם את היכולת לקשר קבוצה לעסק או דף, כך שקישור בולט לדף יופיע בראש הקבוצה. זה לוקח בדיוק דקה.

האם כדאי לתת "בוסט" לפוסט קיים?

אין כמעט מישהו שלא כתב פוסט בעמוד שלו ולא קיבל הצעה לעשות לו "בוסט". אבל האם זה כדאי?

אני לא מומחה לקידום ממומן בפייסבוק, אבל לפי מיטב הבנתי, כפתור ה"בוסט" יוצר פוסט שהמטרה שלו היא יצירת מעורבות (בקמפיין מלא ניתן להגדיר מספר מטרות שונות) ולכן רוב הסיכויים שלא תקבלו לידים (מכירות) מפוסט שכזה.

למעשה, מה שכפתור הבוסט עושה הוא שימוש במערכת הפרסום של פייסבוק בצורה הכי מהירה ובסיסית שיש, אבל בהתאם לזאת, גם התוצאות כנראה לא יהיו מרשימות במיוחד.

וגם אם נניח שתצליחו להגדיל את מספר האוהדים של הדף, סביר להניח שזה לא יהיה בסדר גודל שיאפשר לכם להסתדר בלי לעשות "בוסט" לעוד פוסטים (סוג של מלכודת דבש).

שימוש במדיה

החלוקה הבסיסית ביותר לפוסטים היא לתמונות, וידאו ופוסטים טקסטואלים. מעבר לזאת יש גם את הסטוריס שנעלמים אחרי 24 שעות (למרות שבאינסטגרם אפשר לנעוץ אותם תחת הסטוריס המודגשים / Highlights).

הנתונים מראים שלמרות שפוסטים עם תמונות וסרטונים עובדים בצורה הטובה ביותר, הם פחות פופולאריים, לפחות בפייסבוק. מצד שני, יכול להיות שעבור העסק הספציפי שלכם דווקא פוסט שמבוסס בעיקר על טקסט או טקסט יחסית ארוך + תמונה יעבוד בצורה טובה יותר.

אגב, התמונה לא חייבת להיות תמונה מקורית. יש היום המון מאגרי תמונות. חלק מהם בתשלום של כמה דולרים לתמונה (או פחות, תלוי במנוי). חלק מהם כמו Pixabay  הם בחינם לגמרי ואתם לא חייבים לתת קרדיט (למרות שזה נחמד).

אבל לפעמיים הכי פשוט ומהיר לשלוף את הטלפון ולצלם תמונה ?. תמונות אותנטיות עובדות בסופו של דבר הכי טוב.

על איזה סוגי פוסטים אני ממליץ

מעבר לפורמט של הפוסט, מהניסיון שלי כדאי לגוון בסוגי הפוסטים ולנסות שילובים שונים. למשל:

1.פוסט שמתקשר לעונה או לחג. לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצרי קפה, אפשר לרשום מתכון לקפה קר מנצח שאפשר להכין בבית בקיץ.

2.המלצה אישית – גם אם אין לכם יכולת לשלם למשפיען ("כוכב רשת"), המלצה אישית היא דבר שיכול לעבוד בצורה נהדרת.

3.פוסט חדשותי – פוסט שמתאים מאוד לקבוצות בפייסבוק והתפקיד העקיף שלו הוא לעורר דיון סביב השירותים או המוצרים שהעסק שלכם מוכר. לדוגמה, אם אתם מוכרים סדנאות לגמילה מעישון ושחקן מפורסם נתפס עם סיגריה אלקטרונית, אפשר להסביר על היתרונות והחסרונות של סיגריה אלקטרונית ומתי מומלץ להשתמש בה.

4.פוסט שמוסר מידע – הפוסט הזה דומה מאוד לפוסט חדשותי, אבל הוא יכול לתת טיפ או מידע כללי, רצוי כזה שתמיד יהיה רלוונטי ("תוכן ירוק עד", evergreen). לדוגמה, אם אתם מוכרים בקבוקים רב פעמיים ממותגים, אתם יכולים לתת טיפ כיצד לשמור עליו נקי לאורך זמן למניעת ריח וטעם לוואי מהמשקה.

אם מדובר בטיפ בריאותי, רצוי גם לצרף איזה קישור שמגבה אותו.

5.פוסט הומוריסטי – הומור תמיד עובד טוב ואחד הדברים שעובדים אפילו טוב יותר הם ממים (memes). יצירת מם מסיטואציה מוכרת או בעיה מציקה (שאתם נותנים לה פתרון) היא דרך בטוחה למשוך תשומת לב ולעורר מעורבויות במובן החיובי של המילה.

בכל אופן, כאשר אני מתכנן גאנט, אני חושב מראש על סוגי הפוסטים הרלוונטיים ובונה תוכנית חודשית (אחרי אישור שלכם כמובן).

תסריטים: למה כדאי לכתוב אותם מראש אפילו עבור סרטונים קצרים?

תסריט שכתוב טוב מסיר מכם המון מתח ומאפשר לכם לקחת מרווח בין משפט למשפט בלי לחשוש שאולי לא תזכרו מה שאתם רוצים לומר. כך תיראו בטוחים יותר בעצמכם אפילו אם אין לכם ניסיון בעמידה מול מצלמה.

למרות זאת, אני עדיין ממליץ להתאמן על התסריט לפחות פעמיים או שלוש לפני שעושים את הטייק הסופי.

כאשר אנחנו מדברים על יו-טיוב ועל סרטונים של יותר משתי דקות, בניית תסריט היא מומלצת אפילו יותר. כיום יו-טיוב מאפשרת לחתוך כל סרטון למקטעים שונים, מה שיכול לגרום גם לסרטונים ארוכים לעבוד לא רע מכיוון שהגולש יכול לראות מראש אם יש בסרטון חלקים שמעניינים אותו במיוחד.

קישורים רלוונטיים:

Pixabay – מאגרי של יותר מ2 מיליון תמונות חופשיות  

"זאפ" להדבקת פוסטים ממסמכי Google sheets בקבוצות פייסבוק

"זאפ" להדבקת פוסטים ממסמכי Google Sheets בעמודים עסקיים

דילוג לתוכן