מבוא להרצאה שלי בכנס קידום אתרים

מקדמים ולקוחות 2012

הבהרה – בעקבות התגובה שקיבלתי כאן למטה ואולי כמה תגובות נוספות בעניין הזה שעוד יגיעו, אני רוצה להבהיר שההרצאה לא אמורה להיות סדנה לגיוס לקוחות , אלא לתאר את המצב הרצוי לדעתי בשוק קידום האתרים בעידן החדש שנוצר בשנה וחצי האחרונות. לפיכך, מי שחושש שלהרצאה לא יהיה קשר לחדשות בתחום או לפינה שאני כותב אצל פבל, לא צריך לחשוש.

השנה זו הפעם הראשונה בה אני ארצה בכנס קידום האתרים שזו בעצם הפעם החמישית בה הוא מתקיים (בדרך כלל יש שני כנסים בשנה).

למרבה המזל, עמידה מול קהל היא לא דבר חדש לי : בעבר הצגתי כמה נושאים במסגרת קורסים באוניברסיטה לשאר הסטודנטים (במיוחד זכור לי מאמר סופר מעניין על הצנזורה הסינית על הרשת), ולא מזמן גם השתתפתי בפרויקט טלוויזיוני שדרש שעות רבות של עמידה מול מצלמה. (פרטים נוספים בקרוב).

כמו שאפשר לשים לב, הבלוגספירה הישראלית בנושא קידום ושיווק באינטרנט פעילה מאוד, ונראה שאין כמעט תחום שלא נגעו בו או חרשו אותו עשרות פעמים, החל מהכוח העולה של פייסבוק ועד לחיות אקזוטיות שגוגל מעיפה עלינו כל שני וחמישי.

אבל משהו בכל זאת חסר, משהו שכולנו כמעט מרגישים בו מדי יום, אבל לא מדברים עליו : איך לעזאזל אנחנו צריכים לעבוד מול לקוחות בעידן שבו קידום אתר זה כבר לא שליחת כמה מאמרים , חמש החלפות קישורים ובדיקה אוטומטית של מילות מפתח? אם לפני שנה  או שנתיים , מי שהיה לו את התקציב הכי גדול היה במקום הראשון במילות מפתח תחרותיות והבטיח לעצמו תנועה איכותית פחות או יותר, היום שום דבר כבר לא בטוח. מה בדיוק נגיד ללקוח שעף מעמוד ראשון לעמוד חמישי בוקר בהיר אחד, ואיך בדיוק נוכל להבטיח לו להיות "תמיד" במקום שלישי אם כל גולש שנכנס לגוגל מקבל תוצאות שונות?!

איכות על פני כמות

לדעתי, משפט המפתח כאן צריך להיות "איכות על פני כמות". בתוך מקדמי אתרים או כותבי תכנים, יש לנו את האחריות להסביר ללקוח שמכיוון שגוגל הפך להיות כל כך בלתי צפוי, אנחנו חייבים להשתמש בנתונים שהוא מביא לנו, כמו למשל המיקום הממוצע של מילות חיפוש מסוימות (בכלי מילות המפתח), כמות החשיפות מול כמות הלחיצות שאנחנו מקבלים לאותו ביטוי, וכך הלאה. כמובן שחשוב עדיין לעקוב אחרי מילות מפתח והמרות ממילות מפתח ספציפיות, אבל זה כבר לא כזה דבר קדוש. בסופו של דבר, מה שחשוב הוא כמה תנועה רלוונטית הצלחנו להכניס לאתר והאם התנועה הזו הגיעה לעמודים שחשובים לנו (עמוד יצירת קשר, קופה וכו').

הבעיה היא כמובן שאחרי שכבר הרגלנו את הלקוח הישראלי במשך שנים לצרות חשיבה מסוימת, בעצם ירינו לעצמנו ברגל ועכשיו קשה מאוד להיפטר מהרגלים ישנים. יש לי כמה פתרונות אפשריים לשאלה הזו, שאותם אשתדל להציג בהרצאה.

בעיות נוספות שבין לקוחות ומקדמים:

מלבד העניין של חינוך הלקוחות לקידום על פי איכות התנועה ולא מיקומים, יש עוד מספר סיטואציות שמוכרות כמעט לכל מי שנאלץ להתמודד מול לקוח:

  • האתר של הלקוח לא מתאים לקידום ואין לו את התקציב להקים אתר חדש – מה עושים?
  • הלקוח מפסיק את הקידום לאחר כמה חודשיים לפני שהספיק לראות תוצאות…
  • הלקוח מתערב בכל פסיק חדש שאנחנו מנסים לדחוף לאתר (מתגי מטה ועד כמות הטקסט)
  • הלקוח אומר שהוא לא מקבל עוד פניות למרות העלייה בכניסות – האם זו אחריות שלנו?

אני מקווה מאוד שיהיה לי זמן לדון בכל השאלות האלו במסגרת 40-45 הדקות של ההרצאה, אבל הרבה יותר חשוב לי להציג את השאלות האלו לקהל ולעורר את הדיון בדברים שבדרך כלל מדברים עליהם רק בארבע עיניים או בקבוצות סגורות. מקווה שאצליח לעמוד במשימה.

כאן תוכלו לקרוא פרטים נוספים על הכנס. נתראה ב – 22.

2 Comments

  1. ziv

    הנושא בהחלט מאוד מעניין, אך אני לא לגמרי בטוח שהוא הנושא המתאים לכנס וגם לא בטוח שהוא הנושא שהכי מתאים לך.
    אתה כותב את החדשות אצל פבל והקהל מצפה לשמוע ממך את הדברים הכי עדכניים והכי חמים בתחום. את נושא הלקוחות הייתי משאיר למישהו שעובד כבר שנים עם עשרות או מאות לקוחות . מישהו שאסף במהלך השנים אנגדוטות רבות של עבודה עם לקוחות.

    1. שלום זיו,

      אם תקרא את הכותרות של שתי הפסקאות הראשונות, תראה שרובן עוסקות בשינויים שעולם קידום האתרים עבר לאחרונה. החלק האחרון הוא רק בונוס, ואני לא מתיימר לתת עליו תשובות מוחלטות.

      מעבר לזה, מדובר בנושא שיש לי תחושה שהרבה אנשים פוחדים להעלות בגלל שהם עדיין שבויים בקונספציה שמה שעבד לפני שנתיים עדיין עובד. אז מישהו חייב להרים את הכפפה.

      אם הייתי מנפק הרצאה על השינויים של פנדה ופינגווין, סביר להניח שזה פשוט היה משעמם כי טחנו את הנושא הזה לאורך כל השנה וחצי האחרונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן