«

»

ספט 17

מאמר בשלושים ש"ח?! – פשוט אמרו לא…

הרעיון לפוסט הזה עלה לי בעקבות שינוי הלך רוח קיצוני שרואים בעולם קידום האתרים הישראלי בשנה האחרונה, וביתר שאת בחודשים האחרונים : לא עובר כמעט שום יום בלי פוסט או מחקר (בין אם בארץ ובין אם בחו"ל) שמנסה להסביר לנו שבניית הקישורים כבר לא אפקטיבית כמו קודם ואנחנו צריכים להתרכז בכתיבת תכנים שימשכו אלינו גולשים וקישורים, תכנים איכותיים שלא ייראו כמו סתם מאמרים שדחפנו בכוח כדי לתפוס מילות מפתח.

יש לציין שלא כולם מסכימים לחלוטין עם התזה הזאת וחברות שקידום אתרים הוא ב- DNA"" שלהן עדיין מבצעות הרבה החלפות של קישורים דרך מאמרים באיכות טובה (לא אתרי לווין) ורואים תוצאות חיוביות, אבל זה לא המקום להיכנס לדיון על קידום טבעי או לא טבעי, אלא רק להסביר מדוע פתאום כולם מדברים הרבה מאוד על תוכן איכותי…

רגע – אז מה הבעיה פה? זו לא אמורה להיות Win Win Situation?

כן, אבל זה ממש לא מה שקורה בפועל…

לכאורה, היינו מצפים שמעמדם של כותבי התוכן ישתפר והם יוכלו לדרוש יותר כסף עבור העבודה שלהם, אבל מה שמתרחש בפועל ממה
שאני רואה ומשיחות עם קולגות הוא בדיוק להפך : הרצון העז לתוכן איכותי או איכותי למחצה (כלומר, כזה שיהיה לפחות קריא ולא יעליב את האינטליגנציה של הקורא בגיבובי משפטים רובוטיים על איך לבחור חברת ניקיון), הוביל לכך שהיום יש הרבה כותבי מאמרים שמעדיפים לעבוד דרך חברות תיווך המספקות להם הרבה מאוד עבודה, אך בשכר נמוך יחסית (אחרי הכול, החברות האלו מוכרות את התוכן ללקוחות במחיר גבוה יותר).

[במאמר מוסגר אציין שהמצחיק הוא שחלק משירותי כתיבת התכנים מסווגים ככתיבת תכנים לאתרי מאמרים, וזאת למרות שמצבם של אתרי המאמרים הישראלים מעולם לא היה גרוע יותר : לפחות שליש מהאתרים הוותיקים הפסיקו לאשר מאמרים חדשים, או שהממשק שלהם הפך להיות בלתי נסבל על דפדפנים מודרניים. והאמת, אחרי רצף של עדכוני פנדה ופינגווין שכולנו כבר הלכנו בו לאיבוד, זה היה צפוי…]

כיצד יכול להיות שיש כל כך הרבה כותבי מאמרים שעדיין מוכנים לעבוד בתנאים כאלו?

בגדול ולמרות שלהכליל זה תמיד בעייתי, אני מזהה שתי קבוצות שונות של כותבי תכנים שלכל אחת מהן גישה שונה במקצת :

1.קבוצה ראשונה של כותבי תוכן בתחילת דרכם, אולי אפילו סטודנטים שמוכנים לעבוד בשביל מחירים נמוכים יחסית מתוך מחשבה כי הם בכל מקרה יקבלו המון עבודה ועבודה = כסף.

 2.קבוצה שנייה של כותבי תוכן וותיקים יותר, אולי אפילו כאלו שסיימו את הצבא לפני עשור שבחרו בתחום כמקצוע ומבחינתם זמן אמנם שווה כסף, אבל הם גם יודעים להציב לעצמם גבולות.

בתור מי שעבר בהדרגה מהקבוצה הראשונה לקבוצה השנייה במשך השנתיים האחרונות, אני יכול להעיד מניסיון אישי שעבודה מרובה תחת לחץ ושכר נמוך אולי מעלה את התפוקה, אבל פוגעת ביצירתיות שהוא הלחם והחמאה של המקצוע :  ברגע שצריכים לכתוב את המאמר ה – 50 על איך לפרסם באדוורדס ולדחוף מילות מפתח (כן, עדיין עושים את זה), הדבר האחרון שיש אליו כוח זה לחשוב איך לפלפל את המאמר, אלא רוצים פשוט לכתוב אותו כמה שיותר מהר כדי לצאת ידי חובה

כמובן שיש חברות קידום שמאמרים כאלו מספיקים להן מכיוון שהן מנהלות מספר גדול מאוד של אתרים והתקציב שלהן מוגבל, אבל מנקודת המבט של כותבי התכנים שרוצים לחשוב גם על הטווח הרחוק ואולי להתברג יום אחד כעורכי תוכן באתרים גדולים, דעתי הצנועה היא שהשאיפה צריכה להיות איכות על פני כמות, גם על מנת להוציא מתחת ידינו עבודה איכותית יותר, וגם על מנת להרגיל את הלקוחות שלנו שבניגוד למה שהם חושבים, הזמנה של 100 מאמרים ב – 3,000 ש"ח לא תעשה לאתר שלהם טוב….

ואסיים במה שכתבתי בכותרת : לפעמיים להגיד לא לעבודה בשכר בעייתי, נראית אולי כמו החלטה טיפשית באותו רגע, אבל תדמית ומוניטין לא קונים בכסף, אלא בעבודה קשה והזכות שלנו בתור פרילנסרים ועצמאיים לסרב למה שלא מתאים לנו…

13 תגובות

דלגו לטופס התגובה

  1. זהר עמיהוד

    שלום איתי ותודה על המאמר שאני מקווה שיפתח את העיניים לבעלי עסקים המחפשים את הדרך הקלה להצלחה באינטרנט.
    אני רוצה להתייחס למשפט האחרון מהמאמר שלך ואני מצטט: "תדמית ומוניטין לא קונים בכסף, אלא בעבודה קשה.." ואני רוצה לשתף אותך ואת הקוראים בכתיבת המאמר שלי על "כתיבת תוכן באמצעות Content Curation" הנה כאן http://www.askpavel.co.il/blog/digital-curation
    הכול התחיל שפנה אלי פבל וביקש ממני לכתוב מאמר. ערכנו שיחה טלפונית של כ-20 דקות בהם העלינו רעיונות עד שבסוף החלטתנו שאכתוב את המאמר על Content Curation.
    יצאתי לעבודה: קראתי מאמרים, קניתי ספרים וגם קראתי אותם, הורדתי PDF (ים) וחרשתי אותם לעומק. חודש וחצי (לא כל יום) עבר עד שהשלמתי את כתיבת המאמר. גם בלילה בלכתי לישון חשבתי מה לכתוב והיו לילות שהתעוררתי באמצע הלילה מהמחשבות על אופן הצגת הדברים ומיד רצתי לכתוב אותם לפני שאשכח.
    בשמחה ארזתי את המאמר ושלחתי לפבל לאישור. לתומי חשבתי שבזאת סיימתי את עבודתי. אבל לא!
    פבל חזר אלי, היו לו הערות, היו לו תיקונים, היו לו השגות. הוא ביקש שארחיב פה, שאקצץ שם, שאוסיף תמונה כאן ועוד כהנה וכהנה.
    חזרתי לערוך את המאמר והגשתי לו בשנית. את סבב התיקונים השני כבר סגרנו בטלפון כי הוא היה מינורי.
    המאמר פורסם, זכה לתגובות (אותן ניתן לראות), זכה לשיתופים (אותם ניתן לראות) וגם לציטוטים, כלומר, אחרים החלו לצוטט את המאמר שלי ולקשר אליו מבלי שביקשתי – זה נקרא קישור טבעי (לאתר של פבל כמובן) ואני זכיתי בחשיפה ובמיתוג.
    תחשבו לקוחות, תחשבו תוכן איכותי. איכות עדיפה (בהרבה) על כמות, גם במונחים של SEO
    בהצלחה

  2. nonim

    אני כותב תוכן ושותף אמיתי לדברים שכתבת. אני מחפש לקוחות בנרות שיהיו מוכנים לשלם תשלום הוגן עבור העבודה שלי.

    ועדיין, שתי הערות:
    – כותב תוכן שלא מבין שמצב השוק הוא כזה ושהמצב הולך להחמיר, דן את עצמו להרעה. אפשר לראות את עבודות התכנות והעיצוב ומה שקרה להן עם fiverr ודומיהם. סוכנויות פרילנס שמציעות ללקוחות מאמרים ב-17 אגורות ומטה סגרו את הגולל על הענף.
    כותב תוכן שלא יודע לגוון את היצע היכולות שלו לדברים נוספים שאנשים באמת צריכים ומוכנים לשלם עליהם – ניהול עמוד פייסבוק, קמפייני מודעות בפייסבוק וגוגל, ניהול חשבונות טוויטר וכו' – מצמצם את היכולת שלו לסגור את החודש.

    – מה שצריך זה לא התאגדות כי קל לשבור אותה בשוק החופשי. צריך להקים סוכנויות פרימיום. כמו שאפשר להשיג עיצוב בחמישה דולר בפייבר ועדיין ללכת ל-99designs ולשלם הרבה יותר, כך גם בסוכנות פרימיום. השאלה איך מביאים לשם לקוחות.

    ותגובה לזהר:
    התהליך שתיארת לגבי כתיבת המאמר מרתק. זה תהליך נדיר שמעטים צועדים בו כיום. אבל הוא לא מתאר את עולם כתיבת התוכן הנפוץ. בתעשייה היום אנשים מחפשים תוכן לפזר באתרים שלהם ומוכנים לשלם מעט מאוד, אך רוצים לקבל רק איכות.
    כמה מעט?
    במודעות באתרי הפרילנסרים כבר התקבע הנוסח "נא לא להגיש הצעות מעל 7 אג' למילה". על תוכן אמיתי ואיכותי. לא ספאם, לא קשקושי SEO. אי-אפשר לעבוד ככה. בטח שלא לחיות ולשלם שכר דירה.

    1. איתי ברנר

      תודה על התגובה, אבללפי מה שאתה אומר, לא משנה לאיזה תחום נלך, בסוף הוא יהפוך לים של כרישים…

      אגב, 17 אגורות זה לא מחיר רע כל כך, השאלה כמה ממנו בסוף נשאר בידיים שלך…

      1. nonim

        הם מוכרים ב-17 אג', אתה מקבל בין 7 ל-11…

        1. איתי ברנר

          אני מעדיף לא לדבר על דברים פרטניים, אבל אם כבר ציינת את זה, לדעתי 10 אגורות זה הטווח התחתון גם למאמר ברמה מאוד בסיסית, אם לא רוצים להישאר בתנאי שכר של סטודנטים שחיים מהיד לפה…

  3. יעל

    כל כך נכון.
    מה שכן, אני רואה שתי בעיות עם הרצון של הכותבים שישלמו להם יותר
    1. עצוב להגיד אבל חלק גדול של כותבי המאמרים פשוט לא יודעים לכתוב מאמר איכותי. אני בודקת עשרות כותבים בשנה ורובם יכולים בכיף לכתוב מאמרי קידום מהדור החדש אבל לא מסוגלים להתרומם לרמה של מאמר מקצועי (בין אם פשוט לא יכולים, לבין אם נשחקו מקצועית או לא רוצים לעשות את המאמץ, כי אפשר באותו הזמן לכתוב שני מאמרים זולים).
    2. נגזר מאחד – קשה מאוד למצוא כותב מקצועי, גם כשמוכנים לשלם ולכן חברות רבות עדיין עובדות עם מאמרים ותכנים מהדור הישן, וכמובן גם עם התמחור הישן. כי פשוט לא הגיוני לשלם יותר מ 40 ש"ח על מאמר קידום שכולו משפטים מפותלים על כלום שחוזרים על עצמם בניסוחים שונים.

    ואחרי שכתבי זאת,
    אנחנו משלמים טוב (במיוחד לאור המצב בשוק), אם אתה מכיר כותבים איכותיים שמסוגלים לכתוב מאמרים מקצועיים ומושקעים על מגוון נושאים אשמח אם תפנה אותם אלי.

    נ.ב
    ומאוד אשמח אם אחרי שאני מסכמת עם מחליפים על החלפה של מאמרים איכותיים שלא ישלחו לי מאמר של 400 מילה מהדור הישן. סתם רגע של wishful thinking

    1. איתי ברנר

      כמובן שהכוונה שלי הייתה בעיקר למי שמאמין בעצמו ויודע כמה הוא שווה. אם מישהו שחסר לו כסף או לא יכול לעבוד במקום עם דרישות גבוהות בגלל קוצר זמן (לדוגמה, סטודנטים), מוכן לעשות עבודה באיכות ירודה במחירים נמוכים, אני לא זה שאעצור אותו, אבל הוא כן צריך לעצור שניה ולחשוב על מה שזה אומר מבחינת העתיד המקצועי שלו.

  4. עמית אדלר

    כמו בכל תחום מקצועי אחר שמתפתח ומגיע לבשלות ולבגרות, בסופו של דבר כולם מציעים שירותים בתחום זה – ולכן התחום עובר הזניה מוחלטת.

    רוב החברות והעסקים שזקוקים לתוכן עושים זאת באמצעות שירותי מיקור חוץ, שעליהם הם משלמים (בדרך כלל אבל לא תמיד) סכומים מגוחכים פר-מאמר (בחישוב הכולל). כשמדובר בשיווק באינטרנט, יותר ויותר נדיר למצוא היום אנשי תוכן אין-האוס. למה? כי בסופו של דבר השיקול הכלכלי הוא החשוב מכל.

    חוץ מזה שים לב מה קורה גם באתרים הגדולים, שלכאורה התוכן בהם צריך להיות ברמה עיתונאית עילאית. מדורים שלמים ב-ynet ובאתרי התוכן המובילים הם תוכן שיווקי טהור, שמקורו בשת"פים עם גופים אחרים. אלה הראשונים רוצים עוד תוכן, ואלא האחרונים מחפשים חשיפה. גם פה יש פס-ייצור אוטומטי כמעט של מאות ואלפי מאמרים, כי להעסיק רק עיתונאים כבר לא עונה על הצורך האדיר בכמויות הבלתי נתפשות של תוכן רענן, רק כדי להישאר רלוונטי. אני לא שופט, כי אני עצמי משתמש באתרים שכאלה להפצת התוכן שאני מייצר עבור לקוחותיי.

    איך פותרים את הבעיה הכספית שעליה אתה מדבר? קטונתי. כל אחד יחליט לעצמו, בהתאם לשיקוליו, האם 20 שקל למאמר הוא סכום סביר עבור שירותיו. לא נותר אלא לקוות שיצרני תוכן יעסיקו אנשי תוכן במשכורות שפויות ולא בסכומים מגוחכים.

    1. איתי ברנר

      אני יכול להגיד לך שחלק מהחברות שאני עובד איתן in house נותנות לי מראש לדעת שזה יתפרסם באתר גדול, ואני מניח שיש להן גם כותבים בשכר יותר נמוך למאמרי "קידום".

      זה שהעולם עובד ככה לא אומר שאתה צריך ללכת עם העדר. אם למשל תשאל אנשים שהגיעו באמת מהעיתונות, הם יגידו לך שהם לא לוקחים על מאמר של 350 מילה פחות מ – 100 ש"ח כי יש להם (לדעתם) יכולות קופרייטריות שהן נדירות יחסית אצל מי שלא עבד בדפוס… כמובן שיכול להיות שהם קצת מגזימים, אבל הבנת את הנקודה…

  5. משה חיון

    אני בא מתחום הSEO. וחשוב לי לציין שעבודת SEO איכותית דורשת כותב תוכן איכותי (לא מאמרים של 30 ש"ח ל3000 מילים). ואני לא חושב שהבעיה היא המתחרים, הבעיה שלנו היא הלקוחות. כבר ראיתי חברות קידום שקונות מאמרים בדולר מאיזה תאילנדי שהשתמש google translate.

    יכול להיות שאני לא מבין את התנהלות העניינים כאן בארץ. אבל לדעתי המאמר משרת שתי מטרות.
    1. להביא קישורים מאתרים אחרים
    2. לגרום לקורא להבין שאני מאסטר בתחום

    או קיי, אז כל מאמר יכול למשוך קישורים, אבל אנשים באמת חושבים שמאמר של 30 ש"ח משקף את רמת השליטה שלהם בתחום? ההתמקחות על מחירי עבודות גם שלכם וגם שלנו (המקדמים) הופכת את התחומים שלנו לבדיחה, ואני לא מוכן לזה יותר. תחשבו רגע אל לקוח שרוצה לקנות מרצדס, אם הוא מתמקח על המחיר המוכר מראה לו את הדלת. זה מרצדס אם המחיר נראה לך גבוהה לך תקנה פיאט.

    אחד החברים שלי היה אומר תמיד "אל תתלהב לקבל עבודה, תתלהב לקבל כסף". בסופו של יום מדובר פה בפרנסה שלנו, הגיע הזמן שנסגור את החודש בכבוד (אני מקווה שאתם איתי).

    1. איתי ברנר

      כמו שכתבתי, הכול יחסי, ויהיו כאלו שבשבילם גם פי 2 ו – 3 זה זול מדי.

      בכל אופן, הרבה אנשי SEO הגיבו לי בקבוצת דיון בפייסבוק, וממה שאני מבין מהם, הם לא יכולים להרשות לעצמם להוציא כל כך הרבה כסף על "מאמרי קידום" בהנחה שלקוח צריך עשרות מאמרים לכל הקמפיין שלו.

      לכן ההערה שלי היא שוב פעם שצריך להסתכל על איכות על פני כמות. אם אתה כאיש SEO מבקש מכותב תוכן לשלוח לו מאמר שיתפרסם ב – ynet, כלכליסט או אתר אחר שיש בו הגהה ועורך לכל מדור, אתה בטח לא תתחיל לריב איתו על מחיר – למרות שאני חייב להודות שמדי פעם יש גם כאלו שאומרים שאתרי התוכן הגדולים שלנו בארץ הם בעצמם לא כזו מציאה ויש אצלם טחינת נושאים לא קטנה (הרי זה לא צריך להגיע לדפוס)… מה שאומר שכדי למצוא אתרים איכותיים מאוד, צריך להכיר את התחום בפינצטה (שוב, אנחנו יכולים להתייחס ל – AskPavel, אבל אנחנו קהילה יחסית מצומצמת וזה לא תמיד כזה פשוט).

      בכל אופן, זה מחזק את מה שאתה אומר, שכל פרסום של מאמר עם קישור צריך להיות שווה את משקלו בזהב…

  6. דני

    מסכים עם הכתבה. בתור דוגמא, אני נמצא סוג של "באמצע" בין שתי הקבוצות שאתה מתאר. כשהתחלתי בתחום הייתי כותב פה ושם מאמרים עבור 40 ש"ח למאמר(אותו כתבתי תוך שעה+), ולאחר שצברתי הרבה ניסיון בכתיבה, ובצדדים נוספים של התחום כמו תרגום, שיווק ברשתות חברתיות וכו', היום אני אכוון גבוה יותר, וארצה להיות בקבוצה השניה. אבל כמו שכתבת, העניין לא פשוט.וגורם לך לשקול לעבוד בתחומים אחרים.
    לא מזמן הייתי בראיון עבודה לעבוד בחברה. ידעתי שאני מבין בדיוק מה כוללת כתיבה באינטרנט. שקשה מאוד להתקיל אותי בנושא, ושאני יותר ממתאים למשרה. למראיין היו דרישות גבוהות, אבל כשהבן אדם אמר לי שהוא "מעדיף שאכתוב 2 מאמרים בשעה"( במשרה מלאה), זה היה נראה לי לא הגיוני וראיתי בדיוק את ההתנגשות הזאת בין הלקוח\מעביד לכותב. הרי איך אפשר לייצר מאמר איכותי ועוד מאמר איכותי, כל אחד תוך חצי שעה? (אמר שלפעמים מדובר במאמר לוואינט) . מה שהוא "מעדיף" כאן זה ייצור זבל, ובלי קשר לזה שפר מאמר זה יוצא סכום עלוב , העניין הוא בזבוז זמן מבחינתי. אין לי בעיה עם להתאמץ אבל אני לא עובד זבל. את זמן העבודה והמאמץ מנטאלי הזה אפשר לנצל כדי לכתוב תוכן איכותי שנותן ערך רב לקורא, ובו-זמנית נותן סיפוק לכותב, מאתגר, מחשל אותו ומשפר את יכולת הכתיבה. כמו שנאמר – חבל"ז.

    1. איתי ברנר

      תודה על השיתוף.

      גם לי קרה לפני כמה שבועות מקרה דומה שמישהו רצה לקבוע לי את רמת השכר לפי מספר המאמרים שאני כותב ("כדי שהחברה לא תהיה בהפסד"). אמרתי לו בדיוק אותו דבר, שאת רמת השכר הוא צריך לקבוע לפי פרמטרים של תרומה כוללת ולא מספרים יבשים. מצד שני, אני עדייין לא לגמרי מבין את עולם השכירים :-).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>