גילוי נאות – הלוגו המחודש של האתר עוצב על ידי שמוליק דורינבאום מ – VPRweb
במשך זמן רב, דגלתי בגישה שמרנית משהו שהתוכן תמיד צריך לבוא לפני העיצוב. עם זאת, ככל שעברתי לכתוב יותר ויותר מאמרים ופחות לקדם אתרים, הגעתי למסקנה שהעיצוב לא פחות חשוב מהתוכן מסיבה אחת עיקרית : מרבית האתרים השיווקים בנישה מסוימת מספקים פחות או יותר את אותם התכנים בניסוחים שונים. לכן, לגולש הממוצע קשה יחסית לדעת אם בעל מקצוע או נותן שירותים כזה או אחר טוב יותר מבעל מקצוע אחר. כמו כן, מרבית הגולשים יבקרו לפחות בשלושה – ארבעה אתרים שונים לפני שיחליטו למי להתקשר קודם. יתרה מכך, ישנם תחומים רבים בהם מקובל להעתיק מידע ופסקאות שלמות מאתר לאתר, לדוגמה , באתרי עריכת דין או מיסוי בהם מרבים לצטט חוקים.
מסיבה זו אחד הפרמטרים שיכולים להשפיע על ההחלטה של הגולש הוא העיצוב החיצוני של האתר : אתר שנראה טוב משדר יוקרתיות ותחושה שהשקיעו בו זמן ומחשבה. לעומת זאת, אתר שלא נראה טוב עלול לגרום למעין תגובת שרשרת אצל הגולש – אם העיצוב לא נראה טוב, הגולש יתחיל לחפש גם שגיאות כתיב, ואם הוא ימצא שגיאות כתיב, הוא עשוי לבדוק כל מיני עמודים באתר כדי להוכיח לעצמו שהאתר מוזנח. אם הוא גם ימצא עמוד אחד או שניים ריקים, מבחינתו בעל העסק מחפף ומעגל פינות בכל הקשור לשיווק שלו, ואולי גם בעבודה שלו…
מעבר לכך, אתרים רבים שנראים מוזנחים מבחינה חיצונית, הם מוזנחים גם מבחינת תוכנית, והנה לכם הקשר שבין תוכן לעיצוב.
ועכשיו תנו לי להדגים : אם ניקח חמישה אתרים שונים שמנסים לקדם את הביטוי "קידום אתרים בגוגל", סביר להניח שברובם נמצא עמודים שעוסקים בין היתר בקידום ממומן, קידום אורגני ואולי גם שיווק בפיייסבוק. אם תשימו לב, הדף שאליו קישרתי נראה אסתטי מאוד : התפריט למעלה לא עמוס מדי, יש "פירורי לחם" שמציינים בדיוק איפה אני נמצא ופסקאות הטקסט אלגנטיות מאוד.
אבל העיצוב הוא לא חזות הכול כאן : ברגע שנכנסים לאתר, יש תחושה שמדברים איתך בגובה העיניים – כמעט כל העמודים באתר כתובים מגוף ראשון כאשר תמיד יש קרדיט למי שחיבר את הטקסט, והטקסט עצמו אף פעם לא עמוס מדי, עם חלוקה טובה בין הפסקאות. לפיכך, אני חושב שהשילוב בין תוכן לעיצוב בדוגמה הזו הוא שילוב מנצח. לעומת זאת, לא חסרות דוגמאות אחרות של אתרים שלוקים בעיצוב או בתוכן, ולעיתים קרובות גם בשניהם.
לסיום, אשמח לשמוע האם אכן ראיתם שיפור באחד האתרים שלכם עקב שינוי בעיצוב והשארת התוכן כמו שהוא? אם כן, עד כמה גדולים היו השינויים בעיצוב?
קודם כל יופי של פוסט, כמו שאתה יודע אני תמיד דוגל בדרכים חדשות לעניין את הגולש ולהראות לו משהו קצת יותר חדש ממה שראה אצל המתחרה שלי, חבר פעם אמר לי שהוא היה בהלם כשהגיע לסטודיו לקעקועים מפואר כשהאתר המוזנח שלו נתן לו הרגשה שבטוח הוא מגיע לחור נידח בארץ… זה נכון, לטוב ולרע
כן, יש תופעה של בעלי עסקים שלוקחים מערכת לבניית אתרים שהייתה טובה לפני 10 שנים ופשוט בונים כמה עמודים שחורים עם כפתורים בצבע אחר וקישורים כחולים כמו שהיו פעם לפני שהשתמשו ב – CSS :-). אתר כזה עולה בדרך כלל את מה שהוא שווה, שזה ממש לא הרבה.