כתיבת תיאורים למוצרים: למה כדאי להשקיע בה

חנויות וירטואליות הן לא דבר חדש, אבל השנה וחצי האחרונות הוכיחו לצרכנים הפוטנציאלים עד הן יכולות להיות שימושיות ונוחות.

דוגמה קטנה מהעולם שלי: עד לפני כמה זמן הייתי צריך לאסוף גם את החבילות בתוך ישראל מהדואר, ואם לדוגמה הגעתי לשם ביום שישי, יכולתי לחכות שם כמה עשרות דקות טובות. מנגד, בשנה האחרונה יצא לי להזמין לפחות שני מוצרים במשלוח רשום שהגיעו לנקודת חלוקה שחסכה ממני את כל הטרחה הזו.

כל זה אגב נכון למשלוחים בתוך הארץ, מה שרק מוכיח שאם יש זמן טוב לפתוח חנות וירטואלית או לשפר את החנות הקיימת שלכם, זה עכשיו (כן, גם עם כל החיסונים והתווים השונים).

הרבה בעלי חנויות צריכים "לדחוף" מבחר גדול מאוד של מוצרים ישירות אל הקטלוג שלהם. למרות שיש כל מיני שיטות לייבא מוצרים מקבצי אקסל, הדרך הכי פשוטה שלא מעט אנשים משתמשים בה היא פשוט Copy Paste.

כפי שאתם יכולים לנחש, יש עם השיטה הזו כמה בעיות, אבל גם פתרונות:

1.זכויות יוצרים

לפני שכתבתי את הפוסט הזה הייתי סבור שהעתקת עובדות ונתונים היא מותרת. מסתבר שזה לא מדויק: הנתונים עצמם אומנם לא מוגנים בזכויות יוצרים, אבל אופן הסידור שלהם ובחירת המילים בהחלט כן (שימו לב לסעיף שמדובר על "טקסטים בתיאורי מוצר).

איך אפשר לפתור את זה? קודם כל, בדקו אם הטקסט שאתם רואים מול העיניים הוא באמת הטקסט של היבואן שמדובר בטקסט מקורי של האתר. העתיקו משפט אחד או שניים לתוך תיבת החיפוש בגוגל ושימו לב אם אחד האתרים שאתם רואים הוא האתר של היבואן.

אם זה המצב, לא תהיה לכם בדרך כלל בעיה להשתמש בטקסט (למרות שגם את זה הייתי בודק), לפחות כתבנית.

אבל זה לא תמיד המצב: לדוגמה, באתר KSP לרוב מוצרי האלקטרוניקה והחשמל יש תיאור מקוצר ותיאור ארוך. התיאור המקוצר כולל רק את התכונות העיקריות וקל למדי לראות שהוא שונה מאוד מהתיאור של היבואן שמופיע למטה מכיוון שהאחרון נשמע הרבה יותר שיווקי. גם חיפוש בגוגל מעלה שרוב האתרים שכנראה העתיקו אותו הם אתרים קטנים.

אז נכון, לא סביר שיתבעו אתכם בגלל העתקה של שלוש שורות, אבל זה משהו שאתם צריכים להיות מודעים אליו.

2.שיעורי המרות

תיאורים שהיצרנים או היבואנים משתמשים בהם הם לא תמיד מוצלחים. יצא לי להשוות בין אתרים ישראלים לאתרים של היצרנים בחו"ל, ולפעמיים מדובר בהבדל של שמיים וארץ: לא רק שהתיאורים בעברית הם יבשים ולא ממש עושים חשק לקנות את המוצר, אלא שהתיאור המקורי הוא לעיתים ארוך וקוהרנטי יותר:

דוגמה לתיאור של בגד ים "הארלי" בעברית שנתקלתי בו באחד הפרויקטים האחרונים שביצעתי:

לעומת זאת, הנה תיאור שמצאתי באתר בחו"ל בשם Leisure Pro, הפסקה העליונה לקוחה כפי שהיא מאתר היצרן, השאר היא כנראה טקסט מקורי או של היבואן המקומי:

מלבד האורך, הדבר השני שהכי בלט לי בעין הוא שהפסקה העליונה בנויה מכמה משפטים ולא רק מרשימה ארוכה של תכונות.

בפרויקט עצמו לקחנו את העניין צעד אחד קדימה והמצאנו סיפור קטן או סיטואציה של משחק כדור שאפשר להתחיל אותו במים ולסיים אותו על היבשה בכיף בלי שהבגד ים ייצמד לגוף ויטפטף לחצי שעה…

אגב, זה נכון גם למוצרים הרבה פחות "סקסיים", כולל מזון דיאטטי לבעלי חיים. אם עדיין קשה לכם למצוא רעיון, תמיד תוכלו להשתמש בהמלצה אישית.

3.שכפול תוכן

הבעיה הכי גדולה עם רשומות של מוצרים באינטרנט היא מן הסתם העובדה שמבחינת גוגל מדובר בשכפול תוכן, בטח אם תיאור המוצר מסתכם ב-20 מילים ושאר הטקסט שייך לתבנית של האתר.

כמו כן יש את תגי המטא: ניחא התיאור של המוצר שלא משפיע על הדירוגים, אבל מוצרים שיש להם כותרת דומה מדי בגוגל (Title) יכולים להתחיל להתחרות אחד עם השני, וזה כבר לא כל כך טוב…

עד כמה צריך לשנות את הטקסט?  אם אתם יכולים לשנות את כל המוצרים ולשכתב את הטקסט שלהם. זה מן הסתם יהיה מצוין, אבל עשוי לעלות לכם גם אלפי שקלים בשל שעות רבות של שכתוב אצל מישהו שגם מבין קצת ב-SEO.

יש כאלו שטוענים שגם שינוי של מילה פה מילה שם יכול לעשות הבדל. העצה שלי היא לקחת קודם כל את 10 המוצרים המובילים ולראות אם הדירוגים שלהם בגוגל משתנים כשאתם עושים להם שכתוב ייסודי.

עוד דבר לא פחות חשוב: אם יש לכם מוצר מסוים בכמה צבעים או דוגמאות, אל תשכפלו אותו: אתם יכולים לתת לגולשים לשנות את התכונות באמצעות שינוי התצוגה המקדימה בלי לטעון עמוד חדש או לעשות שימוש בתג קנוניקל.

למי שלא מכיר,  תג קנוניקל הוא תג שמאפשר לכם לסמן גרסה ראשית של עמוד וגרסאות משניות שלו. כך למשל אני יכול לקבוע שבגד ים בצבע שחור שהוא (נניח) הצבע הכי פופולארי ישמש בתור הגרסה הקנונית (הראשית) ואילו כל הגרסאות האחרות יהיו גרסאות משניות.

זוהי אופציה טובה למי שהמערכת שלו קצת פרימיטיבית ולא מאפשרת לשנות את התצוגה בזמן אמת.

עוד דגשים חשובים לאופטימיזציה של עמודי המוצרים:

1.השתמשו בתמונות מקוריות – נסו להשתמש כמה שיותר בתמונות מקוריות, ובכל מקרה הוסיפו תגי ALT.

2.הצמידו את התמונות לטקסט כך שהמסך ייראה יותר אסתטי ופחות ארוך. שימו לב למשל איך אמזון עושה את זה: גלריית התמונות צמודה לצד המסך ובחירת תמונה מחליפה את התמונה הגדולה שצמודה לטקסט. התמונה עצמה נשארת צמודה לראש העמוד והדבר היחיד שנגלל הוא הטקסט (מוזמנים לראות בעצמכם)

3.רצוי לרשום את אפשרויות המשלוח כבר בעמוד המוצר.

4.הוסיפו רשימה של מוצרים דומים שבחרתם ידנית. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *