6 דרכים להשתמש ב-AI כדי להתקדם במנועי AI

כפוסט המשך לפוסט הקודם שלי על כתיבת תוכן עם AI, אני רוצה לפתוח חזית נוספת ולא פחות רלוונטית: GEO, או כמו שקוראים לו בעברית "קידום במנועי AI".

GEO הוא למעשה קידום במנועים שמחזירים תשובות שנוצרות בזמן אמת, ויש כאן את כל החשודים המיידים, כמו Gemini, Claude וכמובן ChatGPT.

בניגוד לקידום אתרים מסורתי שנועד להבליט בעיקר תוצאות טקסטואליות, GEO אמור להבליט אתרים או מותגים דרך התשובות שהוא נותן.

למה GEO יותר מאתגר מ-SEO?

  1. בתיבת החיפוש הקלאסית של גוגל, כשגולש מתחיל להקליד שאילתה, הוא יקבל רשימה של החיפושים הכי פופולאריים (מילות המפתח), ולמקדמי אתרים קל יחסית למצוא מי המתחרים המרכזיים שלהם.

הם גם יכולים לנחש מה הטריגר שגרם לגוגל להקפיץ דווקא אתר כזה או אחר. לדוגמה, בעזרת הצורה בה מילות המפתח משתלבות בתוכן או האתרים שמקשרים אל הדף.

לעומת זאת, בשיחה מול רוב הצ'אטבוטים (למעט אולי תוצאות ה-AI שגוגל מחזיר ומשתמשות בממשק החיפוש הקלאסי), הגולש צריך להחליט בעצמו בדיוק מה לשאול.

ולא רק זה: בדרך כלל הצ'אט יפיק כל פעם תשובה שונה, הרבה פעמים על סמך ההיסטוריה של השיחה וההיסטוריה של הדיאלוג מול הגולש.

המשמעות היא שמחקר מתחרים כמו שעושים ב-SEO קלאסי הוא שונה לחלוטין ויש הרבה יותר משתנים לא ידועים.

  1. רוב הצ'אטבוטים הרבה פחות נדיבים בכל מה שקשור בהצגת קישורים אל אתרים חיצונים. בהרבה מקרים זה לא קבוע (בדיוק כמו התשובה שהמנוע מחזיר), וכנראה גם מכוון.

לדוגמה, כשגוגל מציגים את תוצאות ה-AI שלהם, הקישורים לתוך אתרים מתחבאים מאחורי שתי לחיצות. ומכיוון שכרגע אנשים עדיין משתמשים בעיקר בגוגל, אתרים במקומות הראשונים פשוט מאבדים המון תנועה ואחוז הלחיצות אליהם (Click Through Rate) מתחיל לרדת בצורה חדה:

כדי להמחיש את זה, אתם יכולים לצפות בסרטון שהכנתי:

הקישורים עצמם הם התיבות הכחולות, ובטלפון הן אפילו פחות בולטות.

זו הסיבה ש-GEO דורש מאיתנו להחליף דיסקט ולהבין שמודעות למותג או אפילו "סתם עסק" עוברת לא רק דרך קישורים, אלא גם דרך אזכורים, או באנגלית, Mentions.

האם אפשר להשתמש ב-AI כדי להתקדם במנועי AI ("לעשות GEO")?!

בעוד המון חברות קידום או בוני אתרים) משתמשים ב-AI לקידום אתרים קלאסי ומצליחים להערים על גוגל, GEO הוא עניין מתוחכם יותר ולכן עולה כאן שאלה מעניינת: "האם אפשר להשתמש ב-AI כדי להתקדם במנועי AI?"

כדי להשיב על השאלה הזו כדאי להסתכל על כמה המלצות אופטימיזציה כלליות בנוגע ל-GEO (בין היתר התבססתי על המאמר המצוין ב-AskPavel):

  • כדאי להשתמש באתרים עם אמינות גבוהה שבהם אפשר לשלב תוכן משלכם (או להגיע לאחד מהעורכים). לדוגמה, Reddit או אתרי חדשות גדולים.
  • שימוש בעמודי אודות.
  • חשוב יותר מאי פעם לשים דגש על מה שהגולשים מחפשים, לא רק מה שגוגל דוחף להם בהשלמות האוטומטיות.
  • הוספת ציטוטים ביבליוגרפים לתוכן (בסגנון ויקיפדיה)
  • תיאור חוויות אישיות של כותבים עם מוניטין גבוה שמבוסס גם על אזכורים באתרים אחרים (מה שגוגל מכנה E-E-A-T)
  • הטקסט חייב להיות קריא, להתאים לרמת הקריאה של קהל היעד ולהימנע משימוש במונחים טכניים מדי מבלי להסביר אותם.

ואולי הכי חשוב: התוכן צריך להיות מקיף. אם פעם הלוגיקה השלטת ב-SEO הייתה להתאים כל עמוד לחתך מאוד ספציפי של מה שהגולש מחפש (למשל, "הדברת מזיקים בתל אביב"), התוכן ש"מגישים" ל-AI חייב להיות הרבה יותר מקיף (אלא אם כן הוא מחפש למשל מוצר ספציפי מאוד).

לפי ההיגיון הפשוט, לאתר חדש שמשתמש בתוכן שנוצר ב-AI באופן גולמי, יהיה קשה מאוד להופיע בעצמו במנועי AI.

אבל זה ממש לא אומר שאי אפשר להשתמש ב-AI כדי לחסוך עבודה ולקצר תהליכים.

מה אפשר לעשות ישירות מול צ'אטבוטים?

1.הגהה ו"שיוף" של התוכן: עם כלים כמו ChatGPT קל מאוד לקחת תוכן קיים, לבצע לו הגהה ואפילו לבדוק טעויות עובדתיות או משפטים לא ברורים לרמת הידע של מי שקורה את המאמר.

כתבתי על כך בהרחבה בפוסט "האם ChatGPT יכול להחליף את המורה שלכם ללשון?"

2.פערי תוכן (Content Gap) – אפשר גם לשאול את ה-AI מה אפשר לכתוב בעמוד מסוים כדי להפוך את הטקסט למקיף יותר. אפשרות אחרת שמתאימה גם לקידום אתרים קלאסי היא השוואה מול אתרים אחרים בתוצאות של גוגל כתגובה למילת מפתח מסוימת.

התבנית היא:

"אני רוצה שתבדוק מה המתחרים שלי רושמים שאני לא האם חסרים לי בתוכן אלמנטים מסוימים? המתחרים שלי מופיעים בגוגל על מילת המפתח "[מילת המפתח]".

זה הדף שלי: [הכתובת המלאה של הדף המדורג שלכם]"

הנה דוגמה למילת המפתח "טיפול באופניים חשמליים"

מחקר מתחרים עם AI

3.ניסוח פנייה לכתיבת כתבות יח"צ – דוגמה קלאסית לשימוש ב-AI. בדרך כלל אני לא משתמש בה, אבל מה שאני כן ידוע הוא שחייבים להיות מאוד מדויקים עם הפנייה שלכם. אחרת תקבלו פנייה מאוד כללית שתישמע מלאכותית.

הנה תרחיש תיאורטי שבו אני רוצה להתראיין ל"כאן 11". "כאן 11" מעלים את כל הכתבות שלהם ליו-טיוב, כך שזו התחלה טובה מכיוון שלרוב מנועי ה-AI יש גישה ליו-טיוב.

ניסוח פניית יח"צ AI

אפשר לראות שצ'ט GPT קצת פספס כאן: בסעיף 1 הוא מצא סדרת כתבות אמיתית שמשודרת ב"כאן 11" בשם "שם קוד", אבל בסעיף 2 הוא ציין את "ערוץ האקטואליה", שזו פינה באתר של כאן 11, ואני ביקשתי להתראיין לכתבת ווידאו.

אז כמו שציינתי, בדברים כאלו חשוב מאוד לדייק, אבל עדיין אפשר לחסוך המון זמן.

4.אופטימיזציה לטון דיבור: אחד היתרונות של עבודה מול AI הוא שאפשר לבקש ממנו להשתמש בסגנונות שונים. זה  יכול להיות שימושי אם יש תוכן קיים (אפילו לא שלנו), ואנחנו רוצים ליצוק אותו לתוך תבנית חדשה.

למשל – אנחנו יכולים לבקש להכין מדריך קצר לנערים (או נערות…) שרוכבים בפעם הראשונה על אופנים חשמליים בהתאם לחוק קיים. את הטיוטה הזו אפשר לעבד באמצעות הוספה של דוגמאות, מעקב אחרי שינויים נוספים בחוק וכו'.

שינוי טון כתיבה AI

אגב, אפשר לראות שלמרות שביקשתי לקחת טקסט רק מהדף הספציפי, ChatGPT הרשה לעצמו להסתובב בעוד דפים באתר, אבל הוא לא נכנס לאתרים אחרים (בהתחלה לא הגבלתי אותו והתוצאות לא היו טובות…).

5.תמלול סרטונים: תמלול סרטונים יכול להיעשות היום בקלות באמצעות אינספור כלי AI. לדוגמה, דרך ivrit.ai (אני אישית עובד עם getsubly  כי הוא נותן לי שליטה במספר המילים בכל שורה לכתוביות עצמן).

לאחר שיש לכם את הסרטון מתומלל, אתם שמים אותו באתר ומסדרים את הטקסט בצורה קריאה יותר, כך שגם AI שלא מבין עברית באופן מושלם דרך דיבור יוכל להבין מה יש בדיוק בסרטון.

6.כתיבת טיוטות לעמוד אודות באתר:

בקשה די פשוטה. רק חשוב לשים לב שמנועי AI לא בהכרח יכולים לסרוק אתרים שלמים. מה שכן אפשר לבקש זה לכתוב עמוד אודות על פי ההיסטוריה הקיימת שלכם עם הצ'אט מבלי לחשוף פרטים אישים.

משהו כזה:

חידוד הנחיות כתיבה (בריפים): כאשר אתם מעבירים עבודת כתיבה למישהו באמצעות תקציר (בריפ), אתם צריכים להחליט באיזו רמה להנחות אותו: האם לתת לו רק הוראות כלליות, או לכתוב עבורו את כל ראשי הפרקים במדויק.

אם הבריפ עדיין נראה לכם כללי מדי ואתם מול "מחסום כתיבה", AI יכול לעזור באמצעות סריקה של הרשת.

אפשר גם לבקש ממנו להרחיב את החלק שכולל שאלות ותשובות (דרך נהדרת להאכיל AI בכפית), ולאחר מכן להרחיב את התשובה בהתאם לידע והניסיון שלכם או של הכותב.

הנה דוגמה למאמר על "מטבח מודרני" שערכתי לפני כמה זמן:

כלים נוספים:

הכלים האלו אומנם לא נכנסים להגדרה של AI קלאסי, אבל מאחורי הקלעים עובדות שם מערכות די דומות:

Answer Socrates

מבין כל הכלים שמחפשים מה אנשים מחפשים (הידוע ביותר כמו Answer the Public), Answer Socrates הוא אחד הבודדים שתומך גם בעברית. אפשר לפתוח חשבון חינם, אבל הוא ייתן לכם רק חיפוש אחד ביום.

מה שרוב הכלים האלו עושים זה להוציא שאילתות עם מילות שאלה מגוגל ואתרים אחרים. אפשר גם לעשות את זה ידנית, אבל זה מן הסתם ייקח לא מעט זמן.

הנה דוגמה ל"אופניים חשמליים":

חיפוש שאלות בעברית

Google Trends

Google Trends הוא עוד כלי שנועד למצוא טרנדים בחיפוש. היתרון שמדובר בכלי של גוגל שיכול למדוד מגמות ארוכות טווח של שאילתות או נושאים.

למרבה הצער, בישראל נפח המידע שהוא מתבסס עליו הוא די מוגבל. ולמרות זאת, אם ניקח את הדוגמה של אופניים חשמליים, נוכל למצוא למשל שאנשים מחפשים הרבה מידע על לוחיות לאופניים חשמליים (בגלל החוק החדש).

 כלים ש"מאזינים" לרשתות החברתיות

בין אם נודה בזה ובין אם לא, חלק גדול מהזמן שלנו ברשת נעשה ברשתות החברתיות. אם פעם היינו שואלים שאלות בפורומים ועושים ריפרש כל חמש דקות כדי לראות אם מישהו ענה לנו, היום הרבה יותר קל להיכנס לקבוצת פייסבוק ולברר אם מישהו נתקל באותה הבעיה (סביר להניח שכן).

וכמובן שיש אנשים שפשוט לא צורכים חדשות בשום צורה אחרת…

אבל מה עושים עם כל הידע הסמוי הזה? הרי ברור שמה שאנשים שואלים בפייסבוק או מחפשים ברשתות החברתיות, הם בסופו של דבר ישאלו גם את ה-AI. (בהנחה שהם כבר ניסו את גוגל או שפשוט לא היה להם כוח אליו…).

יש כלים שיודעים לנתח את השיח הזה ולהראות לנו על "מה כולם מדברים".

מן הסתם הכלים האלו משמשים בעיקר אנשי שיווק שרוצים להבין מה המתחרים שלהם עושים ממש כרגע ואיך כדאי להגיב להם בזמן אמת (RTM), אבל אם מחפשים מגמות ארוכות טווח, אפשר להגיע למה שבאמת מעניין אנשים, אבל לא תמיד צף על פני השטח בבדיקה ידנית.

אחד הכלים היותר אפקטיביים שתומכים בעברית הוא Brand24. הוא עולה לא מעט, אבל בניגוד למתחרים כמו BuzzSumo, גם עושה את העבודה כמו שצריך בעברית:

ועוד לא נאמרה המילה האחרונה

"קידום במנועי AI" הוא תחום שמתפתח ומשתנה כל הזמן. כפי שרמזתי, יש כל כך הרבה משתנים לא ידועים ושיטות להשתמש ב-AI, עד שקשה מאוד להציג תמונה כוללת שתגיד לכם בדיוק איך את ה-AI "רואה" אתכם.

יש אומנם כלים כמו AI Search Toolkit שמתיימרים לעשות את זה, אבל קשה מאוד לחזות איך בדיוק גולשים מתקשרים עם AI, זאת בניגוד לשאילתה בגוגל שקל מאוד להגיד שהיא "במקום 5" או "בעשיריה הראשונה". לכן הכלים האלא צריכים לנחש מה המשתמש הממוצע ישאל את ה-AI, וזה לא מאוד מדויק. מעבר לזאת, התשובה שהבוט שלהם קיבל היום לא תהיה דומה לתשובה שגולש אמיתי יקבל מחר.

כלי לניתוח AI

בסופו של דבר, אני ממליץ לכם לקחת בעירבון מוגבל את כל המדריכים והפרסומות שמבטיחות לכם "לנצח את ה-AI של גוגל" או דברים דומים. וזה כולל כמובן את הפוסט הזה ;-).

מכירים עוד כלים, יש לכם תובנות אחרות? אשמח לשמוע בתגובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *