מחירון כתיבת תוכן : איך הוא עובד והאם זו העסקה הכי משתלמת?

כמעט כל שיחת טלפון שאני מקבל מגיעה מהר מאוד אל משפט כמו "כמה עולה מאמר של 500 מילים"? וגם אם זה לא נאמר במפורש, השאלה היא בעצם כמה אני לוקח למילה?

וזה לא מפתיע: שוק כתיבת המאמרים והתוכן לאינטרנט לימד אותנו במשך שנים ארוכות שאת המחיר של המאמרים שוקלים במילים ועל פיו אפשר לקבוע סוג של מחירון. 

בחברות לכתיבת תוכן המחירון שהלקוח מקבל הוא בדרך כלל גבוה יותר ממה שיקבל אם יעבוד ישירות מול כותב תוכן. בעבר למשל נתתי שירות לספקית גדולה של מאמרים שבה כל הכותבים קיבלו מחיר בסיסי למילה על פי סוג המאמר שהם היו צריכים לכתוב: מאמר לקידום אתרים, מאמר אינפורמטיבי (או מילה מכובסת אחרת כמו "מתקדם") ומאמר שיווקי.

האם התמחור הזה באמת טוב לכל הצדדים?

עד לשנה האחרונה גם אני כפרילנסר הייתי שבוי של שיטת התמחור הזו. ההבדל הוא שלפרילנסר אין באמת מחירון, אלא הוא מתמחר את המאמרים באופן נפרד עבור כל לקוח בהתאם למשא ומתן והמחירים המקובלים בשוק.

לכאורה יש לשיטת התמחור הזו שני יתרונות מרכזיים גם עבור הלקוח וגם עבורי ככותב, אך למעשה אלו שני צדדים של אותו המטבע:

1.אני מקבל תשלום גבוה יותר עבור מאמר ארוך יותר ולכן אם הלקוח נותן לי מספר מילים מקסימלי אני תמיד אוכל לגרד עוד כמה שקלים.

2.מכיוון שהלקוח נותן לי מראש את אורך המאמר, הוא ואני יודעים פחות או יותר מה ייצא בסוף החודש.

בשנה האחרונה בעקבות דיונים בקבוצות פייסבוק שונות וגם עם כותבי תוכן אחרים ומהניסיון שלהם, התחלתי להבין שהשיטה הזו יכולה לעיתים לפגוע בשני הצדדים.

כיצד יכול להיות שתמחור לפי מילה פוגע בנו?

שוק כתיבת המאמרים הוא שוק מאוד תחרותי (ואם עשיתם סקר שוק אתם בוודאי כבר יודעים את זה).

חברות גדולות בדרך כלל לוקחות מחיר גבוה יחסית מהלקוחות שלהם גם כדי לבצע איזושהי בדיקת איכות מינימלית והגהה על המאמרים וגם כדי שלכותבים שלהן ישתלם לעבוד תחתן במקום לעבוד ישירות מול לקוחות.

אבל מה עושים כותבים שלא רוצים לעבוד תחת החברות האלו או שיש להן ניסיון רע איתן? הם בדרך כלל ינהלו משא ומתן ישיר אל מול כותבי התוכן ויש כאלו שיסכימו לכתוב גם עבור מספר אגורות בודדות.

כדי לעשות יומית מכתיבת מאמרים שכל אחד מהם עולה 30 ₪, הם צריכים לכתוב לפחות שני מאמרים לשעה (זכרו שמדובר כאן בעצמאיים). לכתוב שני מאמרים בשעה, גם אם הם קצרים, זו משימה קשה מאוד, אלא אם כן מוכנים להקריב את האיכות. ולמרבה הצער זה בדרך כלל מה שקורה…

בסופו של דבר, הלקוח מקבל תוצר שהוא "ככה ככה" במקרה הטוב.

יש אנשים (ובעיקר מקדמי אתרים) שבאמת לא יהיה אכפת להם לקנות 100 מאמרים כאלו בחודש כאלו ולשים אותם בכל מיני בלוגים ברמה נמוכה כדי לקדם אתרי לקוחות.

אני בעצמי כבר מזמן לא מקדם אתרים, אבל גם אני יודע שלהתבסס רק על תוכן באיכות נמוכה זה דבר מסוכן בגלל כל השינויים שגוגל מבצע באלגוריתם.

לכן, כפי שאני רואה את זה, לשלם 3,000 ₪ בחודש לכותב תוכן רק לכדי לחטוף איזה עדכון אלגוריתם מגוגל שיעיף את אתרי הלקוחות שנים אחורה לא נשמעת לי כמו פרקטיקה טובה…

במילים אחרות, שקילת מאמר לפי מילים דוחפת את השוק למטה, גורמת לכותבים לעבוד קשה יותר תמורת פחות כסף ובסופו של דבר גם לספק מוצר נחות יותר.

אז מהי החלופה?

החלופה הכי מקובלת היא לעבוד על פי מחירים קבועים שנקבעו ביניכם לבין הלקוח. למשל, מאמר מסוים שדורש ממני למצוא מקורות חיצוניים יעלה ללקוח יותר, אבל גם יהיה איכותי ומדויק יותר (מה שבתורו חשוב מאוד לגוגל).

באופן הזה, אם למשל אני יודע שיש לי מאמר מורכב יותר, אני אוכל לתמחר אותו בצורה נפרדת אל מול הלקוח. לעומת זאת, היה לי הרבה יותר קשה לי לעשות את זה בתמחור לפי מילה (מה ההבדל בין מילה שעולה 10 אג' לבין מילה שעולה 14 אג'?!).

במשך הזמן למדתי שלשיטה הזו אולי אין היתרונות של השיטה הקודמת, אבל יש לה יתרונות אחרים שהופכים את הקודמים לפשוט לא רלוונטיים.

למשל:

1.הלקוח יודע שהכותב לא ינסה לנפח סתם מילים ויתרכז בעיקר ולא בטפל (אם הוא כותב טוב כמובן…)

2.בתור כותב, אני לא צריך לפחד לקצר מאמרים שכבר התחלתי לכתוב אותם במידה והאורך שלהם רק מסרבל אותם. זה חוסך לי זמן ומוציא תוצרים טובים יותר.

3.ובעיקר – הלקוח לומד להעריך את המוצר על פי האיכות ולא על פי האורך. אם למשל יש לו תקציב של 2,000 ₪ ותמורתו הוא מקבל עשרה מאמרים, קל לו יותר להשוות ביניהם.

לעומת זאת, אם אותו הלקוח היה מקבל בבת אחת 60 מאמרים באורכים שונים תמורת התקציב הזה, היה לו קשה להשוות ביניהם, וכבר שמעתי על כותבים שהחזירו להם את כל המאמרים בבת אחת.

 אגב, זו הסיבה שלא משנה באיזה תמחור או לפי איזה מחירון אתם קונים מאמרים, אני תמיד מציע להזמין בהתחלה כמה מאמרים בודדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *